My Sweet, Smooth and Sassy fifty seven Chevy

Bilder och historia på min Cheva - alla 16 ägarna - bäst dokumenterade svensksålda 50tals Chevan ?
 

   

VC 57 T 259400 började sitt "liv" med att convertible karossen byggdes på Fisher fabriken i Lansing, Michigan 
Motorn byggdes på GM´s motorfabrik i Tonawanda, New York, bakaxeln byggdes i Buffalo,  New York.
Convertible karosserna byggdes alla på ett ställe och åkte godståg till respektive sammansättnings fabrik *, i detta fall  Tarrytown,  New York
När GM nordiska lagt en order på Chevor som inte plockades ihop här, dvs cabbar och coupeér,
 så åkte dessa båt från New York över atlanten till Göteborg   

* Chevrolet hade 10 st bil fabriker i USA 1957
Se även eftertext nedan


 1.   Första ägare var den store redarkungen DanAxel Broströms första fru Ulla Broström
Då de hämtade ut denna nya -57 convertible hos GM firman Ragnar Jansson AB i Göteborg ,  byttes en Cheva -55 *  convertible in, bra smak ... 
-- Ägare i fyra år --

ullla.jpg (148543 byte)
Ulla Broström 

annabell1.jpg (128068 byte)  annabell2.jpg (90833 byte)
Ulla Broström körde enligt uppgift på fyllan (?) med bilen och krockade den 1961, hon låg då i skilsmässa med DanAxel,
 han gifte senare om sig med en  känd ung engelsk nattklubbsdansös,  hon hette Annabelle, skvallerpressen fick mycket att skriva om .. ...


30-07.jpg (71704 byte)
Det stora huset i centrala Göteborg på Viktor Rydbergsgatan 16 där Broströmfamiljen och Chevan  hörde hemma 1957-61
(  ligger ej långt från Götaplatsen )
I samma område låg Ann Ida´s hus, mor till DanAxel, som var rikast i Sverige dessa år

 

batar.jpg (211635 byte)
Axel Broström drog igång sjöfart redan 1865, 100 år senare 1965 ägde familjen 90 fartyg och rederier som bl.a
Svenska Amerika Linjen, Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Svenska Orient Linjen och Fermbolaget,
Familjen ägde även Eriksbergs varv och 50% i Uddevallavarvet vid denna tid.


bok.jpg (70272 byte)
Det finns ett flertal böcker om Broström familjen och deras sjöfart

DanAxel och Ulla är bortgångna sedan många år

Har haft kontakt med två privat-chaufförer som hörde till familjen - båda kom ihåg denna Cheva
Redarlänkar, t.ex Svenska Amerika Linjen som fam. Broström ägde
www.bonetweb.com     http://sal.hagmanstorp.com     http://sv.wikipedia.org/

 * 55 Convertible  VC 55 T 071474  -någon som vet om denna överlevt och finns kvar i Sverige ?


2.   Chevan hamnade 1961 i krockat skick på GM bilfirman Ragnar Jansson som sålde den ny,
 då Ulla enligt uppgift kört på fyllan och rammat ett mjölkbord (?)
-- Ägare i en månad --

ragnarjanson.jpg (105866 byte)
Detta var verkstaden som den såg ut i en annons 1959
Bilförsäljningen fanns på annan adress - Kaserntorget 9 (?)


3.   Jarl Andreasson hade öppnat bilverkstad i Mölnlycke 1961.
 Han hade en kompis som jobbade på Ragnar Jansson som tipsade honom om att det kommit in en känd -57a convertible, men nu krockad !
Jarl fick köpa bilen med förbehåll att chevan ej fick komma ut i fel kretsar: raggarna
Jarl reparerade den och lackade om den i original. kulör
-- Ägde den i fyra månader--

inga bilder tyvärr


4.   Leif "Skara" Claesson är en känd fotbollsspelare som är född 1940 i Lidköping men uppväxt i Göteborg
1960 spelade han i Västra Frölunda i div. 4
1965-66 var han med i allsvenskan i IFK Göteborg med 23 spelade matcher
1967 blev han proffs i Baltimore Base i USA och 1969-70 tillbaka till Sverige för spel i Djurgården
Leif flyttade sedan tillbaka till USA och lär fortfarande bo kvar där

Namnet "Skara" Claesson lär ha kommit från en moster i Skara som han hälsade på ibland
-- Ägare i ett år och sex månader --

skara.jpg (36003 byte)
Scannat från dagstidning

Stort tack till Tommy Wahlsten i Skövde för ovanstående uppgifter !


5.  Åke Johansson Trollhättan, har haft mycket kul med denna Cheva och har berättat många minnen ! 
Han köpte Chevan 1963 på Götaplatsen i Göteborg för 6500:- då han var 18år,    sålde den för 3.300:- 1969
 Åke kör numera Pontiac -55 och sänder fortfarande (?) radio programmet "Jukeboxdax" i Trollhättan.

18-07.jpg (108554 byte)
-- Ägare i sex år --

6-07.jpg (102643 byte)
Midsommarfirande 1964
Ägare: Åke Johansson Trollhättan

8-07.jpg (80275 byte)
Trollgatan i Trollhättan sommaren 1964,   Birgitta provkör ...

7-07.jpg (109178 byte) 9-07.jpg (87314 byte)
Åke med norsk flickvän sommaren 1969, samma år  sålde han Chevan för 3,300:-

  17-07.jpg (112782 byte) 16-7.jpg (118951 byte)
Ljungskile nära Uddevalla

   1-07.jpg (99555 byte) 3-07.jpg (68621 byte)
Cruising i mitten av 60-talet i Trollhättan (?)

 15-07.jpg (136313 byte) 2-07.jpg (21441 byte)  4-07.jpg (51837 byte) 5-07.jpg (149418 byte) 14-7.jpg (88255 byte)
Diverse bilder från 60-talet i Trollhättan

ake.jpg (201104 byte)
Åke i Trollhättans Tidning  1997


6.  Torgny Fredricksson Koppom i Värmland
Nu var Chevan en raggarbil utan större värde,  enligt Torgny
-- Ägare i tre veckor 1969 --

Inga bilder


7.  Morgan Andreasson Koppom
 Jag skulle gärna komma i kontakt med Morgan Andreasson,  men har ej lyckats spåra honom  !
-- Ägare i en månad 1970 --

Ingen kontakt alls


8.  Georg Fredricksson Kil i Värmland, köpte Chevan för 4.500:- 
-- Ägare i nio månader 1970  --

Bortgången, endast tel. kontakt 1992


19-07.jpg (110729 byte)     ssmatsomstrom.jpg (104014 byte)

9.   Mats Omström hann med en hel del med denna Cheva, bland annat att krocka den fram och lacka om den vit.
Han körde Dragracing på 70-talet med en mycket fin T 27a som var importerad från USA, senare även Corvetter mm
Till hö Mats T 27a på omslaget till Start & Speed 1976,  OBS felskrivningen T29 på omslaget ...
Nu lär Chevan ha varit med på omslaget på Göteborgs posten, i samband med kravaller eller dyl.  Jag har letat men ej hittat denna artikel
-- Ägare i ett år --


10.  Ebbe Rydingsvärd byter till sig Chevan mot en Opel Rekord och 2000:-  det är 1971 och han hade då önskat köpa bilen länge

13 maj 1972 var det mycket nära att bilen gått upp i rök !
På väg till Ebbes mors 60års dag i Uddevalla stannade motorn på  Göteborgsvägen, Ebbe svängde åt sidan, bilen brann i motorrummet
En man som legat bakom i sin bil stannade och sade att han sett stora långa eldslågor under bilen
Brandkåren kom ganska fort och släckte hyfsat lätt
Bilen fick hjälp av en bärgningsbil till bilfirman Erik Hansson AB, försäkringsbolaget Skandia skulle reparera den men det skulle ta sex månader,
 Ebbe hade inte råd att köpa en annan bil, så dom löste in den, Ebbe köpte sen bilen för 1200:- !    ja du läste rätt
 Branden  uppstod pga att en elektrisk bensinpump var monterat, och en "plast" slang lossat - den hade inga slangklammor !
Elsystemet hade brunnit och delar av förgasaren hade smält
Lacken på huven mm fick bubblor
Denna plastslang hade ramlat av flertal gånger tidigare pga att den inte hade en slangklamma ... 

Ebbe nämner att när han parkerade bilen så var det ofta en lapp på rutan när han kom tillbaka
Det var någon som lämnat sitt nr och ville köpa Chevan 
-- Ägare i åtta månader 1971 --


11.  Inlöst av försäkringsbolaget Skandia "Skrot"
Chevan står på förvaring hos bilfirma Erik Hansson AB i Uddevalla
-- Ägare i två månader --


21-7.jpg (154849 byte)
12.  Mats Omström ( igen ), köpte Chevan av Ebbe för 1500:- och fixade till den lite snabbt.
Troligtvis är det här Chevan får en beg felfri motorhuv, från en 57a med 6a - annat emblem
 Han lackade dessutom om bilen gris-skär !
-- Ägare i en månad 1971 --


20-07.jpg (114600 byte)
13.  Roland Ahlström från Storebro i Småland,  hade en -58 Impala cab 1972.
Mats kom körande in på torget i Vimmerby och samtalade lite med Roland om de inte skulle byta Cheva ... 
vilket de sedan gjorde.
Nu var Chevan i Småland och Roland lackade nu om den i grön metallic
 -- Ägare i en månad 1972 --


22-07.jpg (91670 byte)
14.  Roland Håkansson,  Nättraby nära Karlskrona, alias "Rolle Pedal" köpte Chevan 1972.
Han har haft många olika motorer i Chevan inklusive big block, det blev dock ej kört med den pga av att vänster grenrör tog i styrväxeln.
Några år satt det en  340-hästars 327" Corvette maskin och 4vxl på golvet och diffad 4/11 klump.
 Rolle lackade den vit igen 1972-73 och satte i Amazonstolar och Impala baksäte, samtidigt som svart båtgalon häftades på alla paneler.

Inköpet
En kompis till Rolle Pedal från Västervik ringde och berättade att det fanns en grön Cheva 57:a till salu i Vimmerby
 Egentligen ville ju kompisen haft bilen själv men fick inte loss pengar så han tyckte att Rolle skulle ha den istället
 Bilen var på annons i DN  i mitten av September 1972
 Rolle ringde på annonsen på lördagen (han var den förste som ringde) och frågade om den dåvarande ägaren var intresserad av en Mercedes diesel i inbyte och det var han
 Rolle åkte till Vimmerby på söndagen och gjorde affär på Chevan för 4000 kr + Mercedesen
 När köpet var klart kom samtalen på bilen i annonsen men då var den ju redan såld
 Väl hemma med Chevan ringde föregående ägare och trodde att han blivit blåst för Rolle hade glömt skriva under checken på 4000 kr
 så det slutade med att han körde ner till Karlskrona för att få checken påskriven.


Rolle utanför f.d. Ok motellet i Karlskrona 1974
Bilden är tagen i solnedgången, därför ser den gulaktig ut
Tack till Cocce för denna bild som lades till 2009


Rolle med Chevan i tidningen Sydöstran, borde vara ca 1975-80 ?
Tack till Cocce och Magnus Karlsson för denna bild som lades till  2009
 

 
Chevan på Classic Chevy club of Sweden träff i augusti 1977, Bolmsö Ljungby
Tack till Cocce  för dessa bilder som lades till  2012
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Linda Håkanssons bilder


Bilsports utställning i Vämöhallen Karlskrona 1977
Slotmagsen ser helt nya ut

Till vänster Mats Omströms 27a Ford Dragracingbil från Göteborg
Han var ägare till Chevan 7 år tidigare, se ägare 9 och 12 ovan
Man kan undra om han visste om att det var hans gamla Cheva 57a som stod brevid ?


Troligtvis 1976
 Chevan har här Corvette ratt, varvräknare på brädan, Amazon stolar och manuell låda ?


Ramdala öster om Karlskrona sommaren 1979 eller 80
 


Här sitter troligtvis den 60 tals Corvette ratt i bilen som jag kunde köpa med bilen vid köpet
Och det ångrar jag att jag inte gjorde ...  
Den passar bra i stilen med andra fälgar osv

 


Dessa fyra foton ovan är från hemma hos Rolle i Bjärby, Nättraby  1977
 


Troligvis 1976 hemma i Bjärby

Stort tack till Linda Håkansson som mailade över dessa fina bilder 2010
( Linda är Rolles dotter )
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Agne Ragnarssons bilder fotade med en liten Kodac Instamatic

 
Sex stycken bilder från Bilsports utställning i Vämöhallen Karlskrona 1977


57an till vänster


57an till höger


Mats Omströms 27a Ford Dragracingbil från Göteborg
Han var ägare till Chevan 7 år tidigare, se ägare 9 och 12 ovan


Några andra bilder från denna utställning 1977


Vilket år ?   gissar på sent 70tal

Stort tack till Agne Ragnarsson i Karlskrona som mailade över dessa  bilder 2010

--------------------------------------------------------------------------------

Midsommarfirande på Öland eller Djursvik söder om Kalmar 1972-75

Stort tack till Rune Andersson, Nybro för dessa bilder som lades till 2013

-------------------------------------------------------------------



Stort tack till Rune Andersson, Nybro för denna bild som lades till 2013

-- Ägare i femton år --


15. Thomas Thomasson, Karlskrona, som är kompis till Rolle Pedal köpte Chevan av honom 1987
 Nu hade den gamla Chevan stigit ordentligt i pris

j1.jpg (132553 byte) j3.jpg (65234 byte) j5.jpg (188010 byte)
Här har Chevan en 60tals Corvette ratt

 j2.jpg (61618 byte)  
Notera den speciella bakrutan i cabben

j4.jpg (110611 byte) 
3,95:- kostade en liter bensin ... 

cheva.jpg (68332 byte) cheva2.jpg (65834 byte) 
Bilder från år 1988, fortfarande har Chevan Impala baksäte och Amazon stolar
Chevan har s.k. Slotmags fälgar, dessa var mycket populära på 70 och -80 talet

cheva3.jpg (91103 byte)
cheva4.jpg (85998 byte) cheva5.jpg (104834 byte)
När någon gifter sej i släkten använde dom givitvis Chevan ...
Nu har orginalsätena kommit tillbaka i bilen

chevan90.jpg (55021 byte) chevan90-2.jpg (47564 byte)
1990 i Malmö

Stort tack till Jörgen Norman som mailade över dessa fina bilder 2007
Jörgen har en fin 57a convertible i Nordic Classic Convertible Register på denna webb
-- Ägare i fyra år --


16. Sune Gustafsson  nuvarande ägaren -  då bosatt i Kungälv
Det är sommar 1991 - jag är på jakt efter en -57 Bel Air convertible
och hittar denna Cheva på annons i Motorbörsen efter bara 2 månaders letande.
Jag får sålt min Impala -59 convertible, som jag nu ägt i elva år,  till en kompis som bestämmer sig på en enda dag.
På hemvägen från Blekinge går det åt ett par liter motorolja, allt läcker, skakar, kärvar och vibrerar, det är glapp i allting.
Framvagnens inställningen är åt h-e, men hem kommer vi och jag börjar renovera efter att ha provat kört den en månad
-- Ägare från 1991 > --

23-07.jpg (97677 byte)  24-07.jpg (61291 byte)  25-07.jpg (96557 byte)  26-07.jpg (107829 byte)
Bilder från hösten 1991, direkt efter köpet,  notera den något speciella bakrutan ...


1992

28-07.jpg (71659 byte)  29-07.jpg (63126 byte)
Hela höger ramskena på cab-ramen var 20 mm "upp", 15 mm "bak" och 15 mm "ihop", efter två krockar 1961 och 1971
Denna framdel på ramen var helt oreparerbar, felfria cab-ramar ramlar man inte på hur som helst.
En svensk 57a herrgårdsvagn som varit brandbil hade en kärnfrisk framdel men var mycket rostig bak.
Denna nya ramdel reparerades undertill där alla skadat den med domkraft och skarvades ihop med existerande ram.   ett mycket tidskrävande arbete !

 


Brandkåren i Karlstad hade en  -57  herrgårdsvagn
Bilen gick i deras tjänst i tjugo år, och såldes senare på anbud nån gång i slutet på sjuttiotalet
 Bilden på bilen ovan är ifrån GM:s egen branschtidning "GM REVYN" när den levererades helt ny till Karlstads brandkår 1957
När bilen såldes på anbud var den mkt rostig redan som 20åring i slutet på 70 talet
Bilen vars ram jag köpte var skrotad pga mkt rost i slutet på 80 talet
Sannolikheten att ramen jag köpte i Uddevalla ?  1991 är denna bil på bilden är stor ...

Tack till Michael Persson i Karlstad för denna bild, den lades till 2013

 

27-07.jpg (104760 byte)
Besök hos Åke i Trollhättan sommaren 1992 som var ägare nr 5
Ny cab och en ny motor som var en fyrbultad 350" ( eg. avsedd för min då ägandes 32 Ford 5W coupe ), renoverad framvagn mm mm

minchev2.jpg (15682 byte)
Trollhättans tidning skrev om Chevan i samband med en lokal Chevaträff 26maj 1992


1993

 31-07.jpg (120547 byte) 33-07.jpg (130439 byte)
Massor med reparationer har gjorts, bl a bytt motor till en  283"
TH400 switch pitch lådan får åka ur, in kommer en egenhändigt renoverad TH350
Nya fälgar och däck - American Racing Torque Trust 
Nu börjar det äntligen likna något ...


1994

32-07.jpg (122315 byte)  minchev1.jpg (112625 byte)
Min tredje Chevaträff med CCCS - Mullsjö 1994
Min Cheva är den första till höger
Kom även med i tidningen Power nr 6 1994 efter träffen ( bilden till höger )

35-07.jpg (113756 byte)
Semester i södra Sverige och Öland med Chevis och Husvagn
Roland Ahlström ägare nr 13 letas upp och vi ringer bara på dörren.
Jag förklarar mitt ärende och de blir mycket överaskade och glada ...
Vi blir kvar några timmar och lyssnar på historier om denna bil och tittar på bilder samt fikar, och får en bild från 1972 ( se ovan )

36-07.jpg (119664 byte) 37-07.jpg (249046 byte)
Under samma semester söker vi upp "Rolle pedal" i Nättraby utanför Karlskrona som var ägare nr 14.
Det var mycket uppskattat att få åka i den gamla Chevan igen sade Rolle
enligt honom hade den aldrig gått så fint som nu - bra betyg ...
I bakgrunden skymtas garaget där Chevan stått i 15 år


1995

minchev3.jpg (72850 byte)
Här är Chevan med i Tidningen Bilsport nr 18 -1995 efter ett gatbilsrepotage i Kungälv


Bilsports originalbild som jag fått i efterhand

38-07.jpg (84136 byte) 39-07.jpg (93826 byte) 40-07.jpg (181218 byte)
Jag blir så jäkla trött på den gråvita kulören som varit på Chevan sen 1972 ...
Ett impulsivt beslut för att lägga en "så-länge" lack - ett snabbjobb tas !
Kan bara inte åka med denna gråvita kulör tills det är dags för någon stor renovering ...
Kulören är som original Matador red, fast i 2K acryl

Är igång direkt på en måndag kväll och demonterar det som är lätt att ta bort, resten får sitta kvar.
Slipar med maskin tisdag kväll, onsdag och torsdag slipas det för hand intill alla kanter mm.
På fredagen tar jag en semesterdag då bilen maskas upp och den sprutas 16,00 på fredagen.
Lördag eftermiddag är jag ute och kör igen ...
Får sedan höra på jobbet av arbetskompisar på måndagen att de sett en annan röd 57a på stan i helgen  :-)

Resultatet blev över förväntan,  se bilden till höger

Hitintills (1995) har jag lagt ca 1000 timmar på att få en bra körbar standard.
Där allt fungerar bra,  jag har delrenoverat på vintrarna och kört på vår - sommar - höst


1996

kil.jpg (110140 byte)
Semester i Värmland, nu får Chevan dra en liten husvagn i glasfiber, en Predom, som även hette Poletta i Norge.
Kolla vad restaurangen  heter !

glob.jpg (83617 byte)
Semester i Stockholm mm, i samband med Chevaträffen i Solbacka juni 1996
  Här fotad vid ett känt "klot" i bakgrunden ...
Får höra i efterhand av 55-57 entusiaster att en okänd mystisk röd 57a cab synts i stan...

42-07.jpg (68094 byte)
Hösten 1996 - nu blir det plötsligt barnstolar i Chevan !
- det ska börjas i tid .. ( William är född )


1997

43-7.jpg (75195 byte) 44-07.jpg (164178 byte)
Alla år har Chevan används på diverse cruisingar och annat kul !
Vänner och bekanta samt även inom familjen har velat haft Chevan som transportmedel när de gift sej, eller tagit studenten mm

I Rättvik på Classic Car Week 2006 fick jag frågan:  - är det den här bilen jag åkte i när jag gifte mej ?
Mannen på bilden till höger var det som frågade - och jag instämde

Många transporter för studenter, bröllop mm har skett i denna bil
Sen ett antal år är jag med på denna webb www.bfm.nu/  Sök på Värmland, och sedan Karlstad

 

45-07.jpg (75057 byte)
Liten blir större ...  här på Chevaträffen med CCCS på Lingatan utanför Lysekil 1997
Har han fått motorintresse när det börjat så här ?  -yes !   


1998

   helena.jpg (81839 byte) 
Min systerdotter Helena tar studenten i Göteborg
Första och enda gången (?) jag har en komplett blåsorkester i Chevan. 
Tror ni folk tittade när vi cruisade och "orkestern" spelade ?


1999

wille.jpg (69186 byte)
Har flyttat till Värmland
Wolfland Spring Meet på Ransäter´s fina anläggning i Värmland
Vi tar ett mycket överaskande andra pris i 50tals klassen , hur gick det till ?  -det här är ingen utställningsbil ...
Skulle egentligen bara vara där och titta - men kom med i utställningen ändå :-)
Min son William är glad över prispokalen !

moa.jpg (58615 byte)
Min dotter Moa provsmakar på Chevan  :-)


2000

Jag fick ett mail från en man i USA, han hade varit inne på min hemsida och
han var intresserad av mina bilder till en produktion som skulle få namnet Tri Chevy Anthology

tri6.jpg (31241 byte)
Resultatet blev en CDrom skiva med massor av kul innehåll för en 55-56-57 älskare från firman HTS Software

tri1.jpg (117511 byte) tri2.jpg (115585 byte) tri3.jpg (117952 byte) tri4.jpg (99087 byte) tri5.jpg (69683 byte) 
Dessa bilder på min Chevis kom med på Tri Chevy Anthology


 

2003

kalas.jpg (54748 byte)
När mina barn haft födelsedagskalas har alla barn fått en liten åktur i byn med Chevan, mycket uppskattat !
Nu får Chevan dra en svensk Stilmaster husvagn i glasfiber, se min webb om denna vagn på startsidan 

somm031.jpg (111671 byte) somm032.jpg (140338 byte)
Ett av sommarens brudpar som åkt i bilen - skaplig puts på Chevan, har jag vaxat innan ?


 2005

01.jpg (65034 byte) 02.jpg (50468 byte) 03.jpg (57452 byte) chevis-bantad.jpg (50545 byte)
Nya fälgar igen, men nu 2005 säger man inte så !  -det har kommit nya uttryck från bigmacistan
   man säger - jag har pimpat chevan med nya rims   :-)
American Racing  Torq-Thrust series 605 denna gång i krom från www.summitracing.com/      www.americanracing.com

Bild-619.jpg (92603 byte) Bild-620.jpg (63445 byte) Bild-622.jpg (79325 byte) Bild-623.jpg (81336 byte) Bild-624.jpg (67297 byte)
Bilder från Wolfland Spring Meet, Ransäter i Värmland,   ställer ut Chevan och Stilmastervagnen


2006
Nya tider .. bönder söker fruar på TV ,  sopspioner och ölbanditer på radionyheterna samt i rondellerna - rondellhundar ...

pris2006.jpg (27579 byte) sgrans.jpg (68746 byte) 
Ny pokal till hyllan från Wolfland Spring Meet 2006 - ett andrapris igen ... hur kommer sej detta? denna bil ska inte kunna ta några priser.
Till höger är Chevan med i VF,  Värmlands Folkblad 29maj 2006 med både text och bild

w40.jpg (124990 byte)
Wille kom med i NWT,  Nya Wermlands Tidningen 29 maj 2006 med sin egen 57a på samma träff

Bild-930.jpg (151025 byte)
Cruisar i Rättvik på Classic Car Week

rattvik.jpg (84247 byte) rattvik2.jpg (94679 byte) rattvik3.jpg (77962 byte) rattvik4.jpg (94095 byte) rattvik5.jpg (135951 byte) rattvik6.jpg (133524 byte)
Första gången jag var där, otrolig tillställning !  rekommenderas !


2007

Kan nu konstatera att jag ägt Chevan längre än alla tidigare ägare
Chevan fyller 50år och jag har ägt den 16år  2007

1kd07.jpg (89101 byte) 5kd07.jpg (115369 byte) 6kd07.jpg (107160 byte) 4kd07.jpg (83989 byte) 2kd07.jpg (54701 byte) 3kd07.jpg (66042 byte)
7kd07.jpg (96434 byte)
Tidningen Wheels arrangerade en Cruising i Karlstad 16 juni 

DSC_0015.jpg (125711 byte) DSC_0016.jpg (120240 byte) DSC_0018.jpg (109093 byte) DSC_0024.jpg (125615 byte) DSC_0028.jpg (120177 byte)
Lyckade bilder på en Brudparskörning i Karlstad 7 Juli


2008

1996 till 2007 har jag inte gjort mycket med Chevis pga två barn, tre "flyttar", husköp samt husrenovering, sedan skilsmässa osv 

Dagsform på Chevis är att patienten mår bra men klädseln på sätena blivit lite torr å spröd
- sömmarna har delvis gett sej , det höll bara i 50år !  -kan man ta det på garantin ? :-)
Det kryper lite rost på nerkant på dörrarna, -tur att jag är bilplåtslagare, får väl åtgärdas på sikt

sate08.jpg (69425 byte)
Detta är "före" bilden  - en solblekt torr och sliten klädsel som börjat spricka i sömmarna
Jag byter alltså ut klädseln på alla säten, klädseln är handsydd av firman Cars  i Michigan USA
http://www.carsinc.com/

Kan bara konstatera att min Cheva fortfarande är en "unpatched" bil, dvs karossen är inte rostlagad 
Till att börja med behöver dörrrarnas nersidor tittas över och trösklarna bytas, pga att dom är buckliga

 

 


2009


18 april 2009
Dags att plocka fram Chevan och ratta runt lite på byn


Ulla Broström , första ägarens - ägarbricka som var obligatorisk att ha på alla motorfordon förr
Denna har jag fått i efterhand av Åke Johansson ägare nr 5
 


Till årets säsong har Chevan fått ny klädsel på sätena,  ny cab påse, ny cab list upptill på baksätet och ett nytt cab skydd
Och helrenoverade original signalhorn
 


Chevan är med i ett repotage i Bilsport Classic nr 12/09
I serien "svensk sålda bilar"
Fem sidor inuti och två bilder på omslaget, inte illa ...
 


Magnus på Bilsport Classic fotograferar Chevan vid Forshaga Bygdegård i aug -09

 


2010


På Bilutställningen i Forshaga den 22 maj 2010
Chevan får dra min "nya" husvagn, en tysk Qek Junior som bara finns i tre ex i Sverige vad jag vet
Vagnen är inte färdig på något sätt, men drog med den ändå bakom bilen denna dag
Vad hände ?
Jo detta ekipage tog sista och största ? priset, dvs "Peoples Choice"
 


Hittade en fotovinkel så det fick bli ett foto här också ...

 

 

 


2011

20 års jubileum som ägare till denna underbara Chevrolet
 


Torsdags träffen i Karlstad


På hemvägen fick det bli några bilder ...

 

   
Bröllops körning

 

       

           

   

Lite fler 20 års jubileums bilder
 

 

Repotaget i Bilsport Classic 2009 blev nu en tavla att ha på väggen

 

 

20 års jubileums filmen

 


2012


Chevan var med i bilutställningen i Karlstad i maj
Dessa bilder är fotade tidigt på morgonen innan besökare kommit


Samt senare på dagen ...

 

 


2013

Foton från ännu en lyckad bröllopskörning

 


Det är tänkt att Chevan ska bli dragbil till min 1927 Ford Dragrace Roadster
Här får den prova på att dra det tomma chassit till NS racecars i Sunne

 


2014


Tillsammans med andra balla Classic Chevys på SHRA Karlstads tävling Hagfors Open

 


Hade med mej min lilla husvagn som nu fått ett helt omgjort chassi med bälgar / airride

 


Några bilder på hemvägen från Hagfors Open

 

 


2015

 

   

Några bilder från 2015 års balkörningar i Karlstad
Denna gång visar jag tidningsbilder från NWT  - ( Nya Wärmlands tidningen )

 


Skärmdumpar från en dokumäntärfilm om tre medlemmar i SHRA Karlstad som filmades under hela säsongen 2014
Platsen för detta foto är dragrace tävlingen Hagfors Open som SHRA Karlstad arrangerar

(  jag var fotograf på platten andra året i rad, min dragracebil var ju inte körklar )

Bilderna visar min Cheva filmad från en drönare

 

 


 

 

Eftertext

Denna Chevrolet BelAir Convertible 1957 är en av ca 8st som General Motors tog in till Sverige 1957
Totalt såldes det 1546st Chevrolet i Sverige 1957
175st hade tillvalet V8 motor och 1371st såldes med 6cyl motor
Sverige har nu ca 45st Bel-Air Convertible 1957

Totalt antal tillverkade Chevrolet alla modeller 1957: 1,514,997

Antal tillverkade Chevrolet convertibles 1957:  47.562


Priset för denna Chevacabbe med  V8 och automatlåda var ca 22.000:- i Sverige
En fyrdörrars Cheva –57 med sexcylindrig motor & manuell låda ca 17.000:-
Jämför med:  Volvo PV 10.500:-,  VW1200 6.375:- ,   Opel Kapitän: 13.250:- 
(En vanlig svensk löntagare tjänade ca 1150:- / mån 1957 )

Tillbaka