Projekt Qek Junior


Köper vagnen som är av -87 års modell utanför Rättvik i Dalarna sommaren -09
Tror faktiskt jag räddar "livet" på denna vagn, då den saknar regg handlingar och allmänt börjat förfalla
Gillar små glasfibervagnar eftersom dom har färre skarvar och därmed mindre risk för fuktskador och mögel,
campar inte mycket heller, åker bara på lite bilträffar mm

Ungefär år 2000 drogs den hit av en tysk som hade den som sommarstuga ( ? ) ett tag
Sen blev den ståendes oanvänd ...
Sen såldes den till en inföding i Dalarna som skulle ha de som arbetsbod
Sen blev den ståendes oanvänd igen tills jag såg en liten annons ...


Part 1 på Youtube

Fakta:
Dessa vagnar tillverkades i gamla öst tyskland ( DDR ) mellan 1974 till 1990 och drogs ofta av Trabanter

Här är en Trabant fotad av mej , hjul, bromsar mm lär vara likdana som på husvagnen

Efter att muren föll och Tyskland förenades gick det ju inte ( ? ) att sälja så här enkla vagnar längre
Chassit består av ett centralrör, golvet fram är försänkt,  fjädringen är med långa A armar som på en bil
med vanliga spiralfjädrar och stötdämpare av biltyp, stor taklucka med myggnät, öppningsbar bakruta, 13" hjul
Vagnen är liten, karossen är 290cm lång, sängen är ganska stor 190x190cm

 


Jäkligt bra med några nummer och en plåt ...
När den såldes till att bli en arbetsbod så gjordes inga ägarbyten på reggbeviset, vagnen var ju tyskreggad
Efter en viss kamp mot transportstyrelsen där jag lägger upp all historia får jag till slut ett OK till regg bes


Ställ aldrig en bil eller husvagn under ett träd ... 4 tim senare får jag bort skiten
Grrrrrrrrrrr


Demonterar tak tyget som var limmat
Får hitta på nåt nytt här senare


Inga fuktskador, som nytt under mattorna
Blir positivt förvånad över den stabila men ändå lätta konstruktionen
 


DDR påskjut  av plattjärn :-)
När såg du sist en hydralisk påskjutsbroms ?
Dvs en huvudcylinder och hjulcylindrar som på en bil


Eftersom vagnen skulle reggas utan bromsar enligt dom nyare EU reglerna så tas allt i bromsväg bort
En ny framdel är tillverkad men ännu inte svetsad på bilden
 


Det snöar i Värmland,  kopplar på vagnen kvällen innan, ska bes 07,30
Har dragit ett nytt elsystem efter att dömt ut det gamla, alla utvändig belysning är ny
Reggar den i Sverige sjätte november -09 utan anmärkning
Vikten på vågen var 340kg :-)

Men att jag skulle få BWO som regg nr hade jag ju inte räknat med !
Kan ju inte påstå att jag är någon fan av Alexander Bard direkt ..

 


Pontiac 1950 baklampor från firman  http://www.speedwaymotors.com/  som ligger i Nebraska i USA
Kanske vore nåt att ha på vagnen ?
 


Underbart rött ljus i dessa ! 
Det är glas-glas, alltså ej plast glas


2 eller 4 eller 6  av dessa ?

Lite utomhus mecka , vagnen är inte på hjul ...

På G är framhjulsnav från BMW 320 på befintliga axeltappar, ( redan kollat )
Med dessa får jag ett snyggare bultmönster med fem hjulbult
Samtidigt som det öppnar upp för betydligt ballare fälgar till Chevor eller BMW

 
Michelin Pilot Sport 225 / 40 ZR 18"  beg framdäck från en Porsche 997 Turbo -07  --  Vs  --   Pneumant 5,20 / 13"

Trabant fälgen är nog 3,5" eller 4" bred, 225 däcket ovan kräver en 8" bred fälg
Fälgar är fortfarande ett frågetecken eftersom jag inte vet offseten på fälgen än,
väntar på att svarvaren ska bli klar med mina delar

 


Främre nav från BMW 320 ,  E36
Dessa är ganska dyra som reservdel, så dom här är från skroten
( När lagret är utslitet byts hela detta nav, lagren går inte att byta )


Dessa delar behövs för att BMW navet ska passa på befintlig axeltapp


Här är lagerdistansen i BMW navet
 


Så här ser det ut när den sitter lös på axeln
Till vänster sitter brickan som gör att inta navet ramlar av axeln


Här är två svarvade BMW skivor
Dessa ska sitta på navet för att vara fälg anlägg



Jämförelse mellan gamla 160 x 4 bult mönstret och BMW / Chevrolet 120 x 5


Brickan ...


Shimset som är 0,5mm är mellanrummet som blir in mot spindeln


Kullagren, fettar in med nytt kullagerfett


Klart ...


Äntligen på hjul igen, nu med 5 bultade vinterhjul
 15x7 med 205däck  från en 5 serie BMW


Testa lite olika fälgar , här 15x6 American racing
- för högt däck


15x7 dito
För högt däck med för stor "däckbula" på sidan


Ruff 20x8,5  ok utåt, 1cm för breda inåt, men för hög totalhöjd

 
Dold nummerplåts montering

 


Part 2  på Youtube



 


Part 3  på Youtube

 


Med Coys fälgarna 17x7 på plats
Fjädrarna demoneterade, mäter och planerar för bälgar
Kan släppa ner "karossen" ytterliggare ca 5cm

 


Sex stycken Pontiac 1950 bakljus

 


Grillade på balkongen och fick se denna vinkel, fick bli ett foto ...



På Bilutställningen i Forshaga den 22 maj 2010
Vagnen är inte färdig på något sätt, men drog med den ändå bakom bilen denna dag
Vad hände ?
Jo detta ekipage tog sista och största ? priset, dvs "Peoples Choice"
Inte illa pinkat ...

 

 


Alla ställer upp på en stor parkering efter utställningen
för gruppfoto från en kran

 


Hmmm skulle vilja ha bälgar, komma lite lägre...
Den är högre bak än fram bakom Chevan ...

 


Part 4  på Youtube

 


Slipar grövre repor i rutorna


Maskinpolering av sidoruta

 


Ny rutgummilist,och instickslist i krom


Mörk solfilm i proffs kvalitet

 


Före polering av en ruta


Efter


Mörk solfilm som här ser ut att vara i Guld ?
nya diodjus på sidan


Här syns den mörka filmen bättre
Nya rut gummi lister, insticks list i krom


Blev lyckat med tre stycken Pontiac lampor per sida


Bra puts i rutan efter poleringen ...
Diod ljus uppe till vänster


Domkraft från en Mercedes, ändrad / förstorad  i "insticket"
Saknade domkraft, denna MB fungerar skitbra !

 


Firestone rullbälgar till vagnen


Stack iväg till "Öland runt" , en 140 mila tur som gick fint
Ett litet test ... märkte att det fattades en del grejor i "camping-kitet"
En del såldes ju med förra vagnen

Här fotat på Färjestaden, Ölands bron i bakgrunden


En paus någonstans på mittre Öland på väg upp till Böda Sand

 


En annan tysk Qek Junior på sem i Sverige
Tror detta är en 70 talare


Visar hur det går att se ut genom rutorna med mörk solfilm
Här fotat inifrån
(  Strömstad Camping )



Samma motiv fast fotat utanför vagnen


Ute på en liten semestertur igen, denna gång Halden i Norge , samt Västkusten
Här fotat på Strömstad Camping


Tjörnbron nära Stenungsund
 

Part 5  på Youtube

 


Oktober 2011
Min 32a HotRod Roadster är registrerings besiktigad och körklar
Provar och ser hur dragets höjd mot husvagnen blev

 

 
Oktober 2012, har lyft av karossen

 


Firestone rullbälgar F7076
 
Minsta höjd 9 cm, Bälgen får inte ta stopp, det måste finnas genomslagsgummin
 
Ride 12,5-15 cm, ut från botten, här ska bälglängden vara i åkläge
 
Max 23 cm, maxlängd , bra med begränsare i form av stötdämpare innan 23cm
 
Max diam 10,2 cm, det blir ungefär samma som fjädern till höger ( vagnen hade alltså spiralfjädrar )

Nu måste jag börja planera på riktigt
Lägga chassit på golvet, låga påsvetsade klackar i hörnen ska ta i marken, inte hela chassit
Med mitt 17" hjul på plats ser jag hur högt upp spindeln / bärarmen kommer att bli

Den stora frågan är om jag kommer att nå den önskade ride heigth på HELA vagnen
med 7076 bälgen 12-15cm ut från bottenläget ?

Nås inte önskad höjd med 7076 finns det en längre bälg ( 7012 )
7012 har jag på 32 Roadstern bak, den har en ride längre ut från bottenläget

http://www.ridetech.com/store/components/air-springs/
 


Kom inte ner till marken, chassit ner mot golvet alltså
Det var en del tidigare fästen för bromsjox som var ivägen
Vad göra ?
Jo bara rulla ut skiten, lyfta upp själv så chassit står på högkant
Sen släppa ner så det kommer upp å ner

Sen var det en enkelt att komma åt att kapa bort lite onödigt krafs

 


Och där var det onödiga krafset på undersidan bortkapat,
nu kom chassit ner på golvet, tvär röret är emot golvet , kommer inte lägre ...

 


Lagerhusen bortkapat från bärarmarna,
dessa måste komma högre upp om husvagnen ska kunna bli lägre

Klartext: modifierade bärarmar som är högre längst ut vid lagerhuset

Till höger bortkapat är fjädertallriken på bärarmen och stöttdämparfästet

 


Ett lagerhus är rensat från svetsfogar, gissa vilket ...

Passade på att runda av den gamla flänsen för bromsskölden,
denna har ingen funktion lägre, buren är ju EU reggad som bromslös,
tjänstevikt 340kg , maxvikt = 500kg

 

Lackförlag från en snubbe på ett forum
Photoshoppad bild

 


Chassit ligger mot golvet som det ska göra i nedre läget

A armen är i sitt högsta läge, den går neråt sen när chassit / karossen åker upp
Vattenpasset simulerar där golvet i vagnen är ( ska inte ändras )

Nu kan jag ungefär se var lagerhuset kommer mot bärarmen
Hjulet på denna bild står rakt upp / har ingen camber
När allt är klart kommer hjulet att ha en hel del camber här i nedre läget
för att det ska kunna bli rakt eller med ingen camber då vagnen är i "ride height"

Dags att kapa lite i gamla övre fjädertornet för att komma in med hjul och lagerhus
( Som nu är hjulet på "utsidan" karossen om den skulle suttit på )

Nema Problema ... bara kul ...

 


Lite funderingar, jäktar inte, det brukar bli skitbra om jag inte har bråttom ...

 

  
En äldre mycket rejäl brandsläckare som jag skulle ha som tryckluftstank
Men sen kom jag på att vagnen har en rörram
Så nu kommer ramen att bli tank istället


Byggde dessa mockup bälgar i plåt
Ride till vänster och lägsta till höger, hjälper betydligt när man ska bygga

 



Kapade nav axlarna och vände dom ut och in så navmuttern kommer där ute på normalt ställe
Borrade även två 16mm hål, nu ska det svetsas runt axeln mot lagerhuset eller vad man ska kalla det och i hålen
Detta även för att få mera frigång till dom lite större Firestone 7012 bälgarna
som är på G, dessa har lite större diameter, och givetvis får det inte skava eller ta i

 


Äntligen fått hem nya längre bälgar ( firestone 7012) 
Samt manuella ventiler , nipplar och slang
 


Nya ventil fästplattor  har skurits ut med laser, eller var det vatten ?

Dom manuella ventilerna sitter i denna platta
Plattan har jag själv ritat i ett CAD program och sen gjort en DWG fil som jag kunde maila iväg

 


Funderingar om hur allt ska byggas
 


Så här kommer det att se ut UTAN luft i bälgarna, vagnen "ligger" på marken

Ifall marken är ojämn där vagnen ska läggas på marken, har jag beräknat konstruktionen
så att däckets underdel kan komma 1cm högre än ramens lägsta punkt

 


Det kommande åkhöjden / ride height kommer att se ut så här
Coys fälgarna med Chevrolet bultmönster är17x7" ( 8" tum utvändigt )
Naven är BMW 320 E36
Däcken är 235x45x17"



Utan luft i bälgarna kommer hjulet att komma ca 20cm högre upp än tidigare
Detta medför att sitt/ligg dynan får moddas, få ett urtag för det nya högre hjulhuset
 
 


Kan mäta och kolla ovanifrån inne i vagnen tack vare urkapet i plasten
Får bygga nytt högre hjulhus senare

Den runda plåten är en bälgmockup, den har bälgens maxdiameter och höjd utan luft 

Den långa A-armen som börjar inne vid vagnens centralrör har här fått en V formad plåt loppad på sej
 

 


1312 stål i dimensionen 100x6mm för den nya förhöjningen av bärarmen
Ville ha något ädlare än vanligt plattjärn, vagnen har ingen broms som bryter i bärarmen
Men bra att bygga så det håller ändå, utan att överdriva i dimensioner / storlek

I denna förhöjning kommer även möjligheten att justera camber

 


Juli 2013, har loppat ihop dom nya ändrade bärarmarna som fått 20cm dropp samt möjlighet att justera camber
På denna bild är inget färdigt ...

 

 
Oktober 2013 ,  Chassi är  på byggbänken för stora förändringar

 


Husvagns chassit klart för blästring och lack, här provkör jag bälgarna / luftfjädringen, värt varenda timmes jobb hitills,
 här provar jag att snedställa med luft i vänster bälg enbart, den kan läggas ner helt på marken, hjulhusen får höjas ca 20 cm inuti vagnen senare

 


Tillverkade lösa bultade övre stötdämparfästen

Funktionen i dessa är att det är övre stopp, när vagnen är i högsta läget ( ett övre stopp måste finnas för att skydda bälgen )
Men dessa har en funktion till på detta chassi
I övre läget får detta hjulupphäng mycket positiv camber pga dom långa bärarmarna
Yttre överdel på däcket kan komma nära kaross sidan men inte emot

Jag justerar detta med mellanlägg under dämparfästet, jag har beräknat att det kommer att gå fritt utan mellanlägg,
-men behövs det har jag chansen att få ett lite tidigare stopp om det skulle behövas ... 

 

 
Lägsta på marken golvet  , mkt camber
Genomslagsgummi är Chevrolet 1957

Kommer att ha ett mellanläggskit eller rescuekit som flyttar ner genomslagsgummit ,
 där vagnen kan dras hem även om något i luftfjädringen gått sönder

 

  
Kapar av hela huvudramröret, fäller in plattjärn i grov kvalitet ända in och förbi första tvärbalken
detta pga att jag vill  ha justerbar höjd på dragröret

 


dragröret i lägsta läget, hög chassi / husvagn för oöm åkning även på dåliga vägar

 


 dragröret i högsta läget för lågt chassi husvagn, kan passa där dragkulan på bilen är högt eller det ska åkas skitlågt på cruisingar eller dyl

 
När jag ändå höll på så passade jag på att fälla in två fyrkantsbalkar baktill i chassit
Detta är till ett kommande cykelställ

En demonterbart / hopvikbart med vanlig 50mm kula i ett fäste ner till dessa balkar alltså
Sen används ett vanligt hopfällbart cykelfäste som man har bak på bilars dragkrokar

 

 
Calix 220 volt inström kontakt
Jag ville ha en ren design och kontakter mm som är små
Jag valde en Calix motorvärmarkontakt och fällde in den nere i chassit

220 volt ska bland annat användas till batteriladdning

 

 


2014 karossen är på igen, här står vagnen på 14" BMW fälgar, ( vinterförvarings fälgarna )

 


Juli 2014 är vagnen ihopsatt med airride och besiktigad och äntligen andvändbar

 


Vagnen bakom 32 Roadstern sommaren 2014

 


Juli ett gäng bilder när min Junior dras bakom min Chevrolet BelAir Convertible 1957

 


Slusscafet i Karlstad 2014


Karlstad 2014 


Utanför Löfbergs Lila Arena

 

 
Pga kompressorn som drar en del ampere och att vagnen inte har någon egen strömförsörjning
fick vagnen fyra stycken bilbatterier i fyra separata lådor

 


Byggde batterihållare i trä, dessa sitter fastskruvade i golvet
Två batteri i varje hållare precis bakom hjulhusen inne i vagnen

Sen går det remmar runt lådorna som håller boxarna på hållarna
Batterierna är avluftade med tunna slangar ner under vagnen

Optimalt hade varit fyra nya fritidsbatterier som tål djupurladdning
Men jag har fyra beg vanliga bilbatterier, dom 258ampere som jag har tillgång till just nu räcker bra
 


Chassit lämnar ett avtryck på gräsmattor !
Behöver ju inte alltid lägga ner vagnen så här lågt, det är liksom inte optimalt att lägga lackad metall mot fuktigt gräs ...
men en husvagn utan handbroms är lite speciell, jag har stoppklossar till hjulen och använder även dom ibland

 


Skärmdump från en dokumäntärfilm om tre medlemmar i SHRA Karlstad som filmades under hela säsongen 2014
Platsen för detta foto är dragrace tävlingen Hagfors Open som SHRA Karlstad arrangerar

(  jag var fotograf på platten andra året i rad, min dragracebil var ju inte körklar )
Givetvis sov jag över i min Junior

 


 

Back