Del 7


 

 



En stor dag i detta Projekt

Bilen är utomhus för första gången
Hade jag inte haft en så tråkigt uppfart från källargaraget hade den vart ute för länge sen
Trevligt att se på håll hur den blev

Jag har byggt på denna 32a i två år och ca nio månader
Men då har jag haft långa "sommarlov" från bygget 2009 och 2010
Och hunnit med att delrenovera och regga husvagnen som ska dras bakom denna HotRod också ...

Nu är den körbar för egen maskin och det gav ju en liten kick i tillvaron

 


Hjulinställning

Planeringen runt caster fram var att börja bak:

Jag satte upp bilen i min tänkta "Ride height" bak för bästa utseende,
och det är med överdelen på dom 30" höga bakdäcken mot skärmpressningen i karossen

Bälgarnas har en ställe där dom ska jobba, detta ställe kallas också Ride height
Allt detta tänktes det på då jag byggde bilen bak

Jag byggde och planerade framvagnen för att nå 6* caster då bilen var Ride height enligt ovan
Om jag skulle vilja köra bilen mot genomslags gummina bak så beräknade jag att jag skulle få 8* caster fram

Till min hjälp att få dom bakre fyrlänkfästena på rätt ställe på ramen lånade jag med den långa digitala mätstickan från jobbet hem

Undrade innan vi skulle ställa hjulen hur mkt fyrlänkstag det skulle behöva justeras
Högergänga i båda fyrlänk ändar bak kräver att man tar ner en ände för att kunna justera
Samma fram, fast hylsa bak, just fram kräver demontering

Vad hände ? jo allt utom toe in var ok, några varv på stagen mellan hjulen så var det klart !!!
Helt otroligt

Stort tack till Murra som hjälpte mej med denna hjulinställning
Däckbolaget hittar du här: http://www.dackbolaget.se/

 


Utanför däckbolaget i Karlstad i tisdags
Gillar att bilen nu även är utomhus ibland


Vilken bra och lättjobbad hjulinställnings utrustning det finns !

 


Och givetvis är hjärnan en PC

 


Dags för bromsprov

Att se vilken axel som låser upp först alltså
Här provar vi på grusväg, det låser fram först som det ska göra
Men någon känns fel ... hur mkt bromsverkan har jag bak egentligen ?
Provar att dra handbroms samtidigt med färdbromsen och bilen stannar mycket tidigare ...

Har monterat sidoblink från Biltema som synes, blinkar starkt och bra för bes

 


Samt på asfalt ... dålig bromsverkan bak !
Men det var det inte då vi luftade bromsarna hemma för några veckor sen

Kommer hem och kollar, har i stort sett inga bromsar bak
Men hittar inga läckage eller fel heller

Det enda annorlunda var att bilen stod med bromsarna hårt förspända en halvtimme med en
sån där grej mellan säte och pedalen på hjulinställningen

Felsökning pågår ...

 


I samband med bromsprovningen blev jag "tvungen" att kolla vad som händer om jag gasade lite

 


Har här byggt inre dörrförstärkning
Det här gick lite fort utan större finish, inget syns av detta då ytterskinnet kommer på ...

Dörrlåset som är repro 32 roadster trycker en del framåt pga stark fjäder under stängningsfasen
Vill inte ha något flex i dörren utan trycket ska gå rakt mot övre dörrgångjärnet

Förstärkningarna sitter fast av sej själv lite lite förspända, men jag kanske plastar fast dom ändå
Men inte i framkant för där har jag lite dörrjusteringsmån
Dörren ut eller in i framkant för att få en jämn yta mot torpeden alltså

Som synes har jag använt "långmuttrar" för att tillvarje pris undvika gängpaj inuti den ihop plastade dörren

Dörrgångjärn är i brons ? från brookville


Skulle dra överfall och topplock på 454an tidigare
Blev lite fundersam om min momentnyckel verkligen gav korrekt värde
Har haft den länge och aldrig kollat upp den
Har dock alltid släppt tillbaka den till NOLL efter varje användning som man ska göra

Fick hjälp av Dersjö  på SSRA forumet som mätte upp min ca 90cm långa nyckel
Tyvärr var det inte möjligt att ändra min nyckel, men nu vet jag hur mkt jag ska kompensera

Stort tack till Dersjö

 


Med hjälp av den här ljus strömbrytaren med separerade kretsar fick jag till ljuset

Den fanns på Svedol,   fabrikatet är Merita

30 = inström
58 = parkeringsljus
56 = hel / halv ljus

Den tål 130 watt, 55 + 55 + 5 + 5 samt instrument belysning på ca 5-10 watt totalt
Detta blir 130 watt vilket innebär att man kan använda den utan relän på en liten enkel bil

Nu ska jag dra min lilla husvagn som har 6st Pontiac 1950 baklampor a 5 watt st = 30watt
- sido och fram belysning på vagnen kommer till

Innebär att jag delade upp kretsarna så hel och halv går via ett relä, bra även för att slippa spänningsfall
Nu går bara manöverström till relät genom anslutning 30 till 56
Separat säkring på denna krets

Allt parkljus går via denna ljusbrytare utan relä
ca 30 watt i bilen och ca 40 watt på husvagnen = ca 70 watt
70 watt blir nema problema för denna som tål 130 watt
Separat säkring på denna krets

Beräkna säkringarna gör jag på detta sätt, du kan väl Ohms lag ?

70 watt delat med 12 ( 12 volt ) = 5,83 amp
När motorn går och laddningen är igång är späningen ca 14,2 volt ( om allt är som det ska )
70 delat med 14,2 = 4,9 amp

5 amp säkring blir för lite, 7,5 eller 10 blir fina fisken, ska inte ha för hög amp på säkringen ...

 


Då har bilen rullbälten som väl är ett krav i ett amatörbygge

Hittade mycket starkta ställen nere i chassit att fäste dessa man trycker ner bältet i

Borrade underifrån med litet borr för att hålet skulle komma på rätt ställe
Sen uppifrån med rätt storlek

Tyvärr kom dessa bältesgrejor ganska nära den öppna mekaniken till handbromsen som synes
Tänkte lägga en tjock gummiduk, den som ligger i sätet, över runt
Men kanske snyggare att göra en täckplåt ? ( denna får tas bort vid handbromsjustering )

Som synes kommer den lilla panelen med luftbrytarna mellan sätena
Sitter fast i panelen där senare och här på en klädd svart panel senare lär dom inte synas mycket
( Ville inte ha dom fram på instrumentbrädan, där vill jag ha så lite grejor som möjligt )

Stolarna är som jag tidigare nämnt , Engelska från en Mini mark II , sent 60tal

 


Här provkör min son bältesfunktionen, och han tyckte allt gick bra

Med en vuxen som har lite bredare axlar i sätet kommer bältet att komma rakt ur hålet
I mitten / centrerat

Löpgrejen som hör till bältet där inne är snedställd så att inte bältet får "skav" på sidorna
- bältet ska ju komma ut lite snett

Jag körde upp ett hål i karossen som jag sen har en kantlist på, fungerar väl men är inte helt nöjd
Får se vad jag kan hitta på här senare ?

Fästbulten till bältesrullen syns på bilden
Fästbalken eller vad man ska kalla den är en 3mm plåt som är bockad så den blev stark
, den fick kanter / sidor eller vad man ska kalla det

Jag provade att ha bältesrullen närmare golvet ( fäst i golvet ) tidigare
Men då räckte inte bältes längden till ...

 


Gaswire / gaspedal / fäste vid fuggen
Köper inget färdigt

Detta är en kopplingswire till en Moppe från Jofrab som har 800 återförsäljare över hela landet

Ville ha en lite grövre wire som även har ett tjockare hölje
Jmf med dom tunna vanliga moppewirarna på min KS50 från 1970
Denna tjockare wire ser INTE klumpig ut, men "trollar bort" moppe ursprunget

 


  Efter att ha besökt min favorit smides verkstad nr I
Kom jag hem med lite 80x40 ? tror jag det blev

Räknade ut ETT kap så det blev att vända överbiten 180* så vinkeln utåt blev rätt
Sen var jag till favorit smidesverkstad nr II ( Pluttens ) och fick där hjälp av Totti att kapa
Rakt o fint blev det i deras kallsåg ? bandsåg ? det var ett band som roterade med den såg ut som en kallsåg
Hur ska jag kunna veta allt ...

Sen blev det en 40x20 på toppen för att kunna dra strålkastarna strax framför stående balken
Sen ett litet plattjärn frampå 40x20 för att ha blinkers där, gängade M5 rakt i

Alltihopa bultas i dom gamla dämparfästena som är inbakade i ramen, det blev mkt stabilt
Även stötdämparfäste blev det på sidan som synes, långa tumbult i rätt dim hittades i skrotlådan
Dom svetsades på sidan med rätt "utstick" framtill

Nu har jag nått 400mm från kant, BAKRE kant ( bakskärm ) om någon nu skulle vilja mäta därifrån
400mm in till en reflektoryta gäller alltså, tror jag kommer att hamna på 330-350 från bakre kant

Snyggt ? nä ... lägger en pizza bara jag ser skiten ...

 


Och så här blev mina extrafula skärmar bak
- men dom sitter hårt och bra fast utan fladder

Dessa gick fort att tillverkad av en reservhjuls ring i SS från en 80tals Cheva Van
Som synes har jag inte lagt ner nåt större arbete, t.ex så är bara plåten inåt uppklippt och bockad för att passa karossen

Dom fick även en spännade ytfinish då jag skulle spruta dom och märkte att jag inte hade filtertratt i papp hemma
Slutade med att jag fick "pensel-spruta" dom

Hoppas verkligen att vi kan åka lagligt utan skärmar på dessa sommarbilar framöver

 


Fick trevligt besök av Janne som har tråden Dersjö's T23  på SSRA forumet i lördags, eftersom han var i närheten
Tyvärr fick det bli ett snabbbesök pga att jag skulle till Hotland Rodders samma förmiddag

Som vanligt en hel del Rod snack och lite torrkörning

 


Tillverkar alla 8 panelerna som går åt till denna lilla bil
6st sidopaneler och torped samt bakom sätena, har ju stolar i denna 32a

Här höger dörrpanel, vänster är redan klar då denna bild fotades
Visade sej att jag kunde använde vänster som mall för höger, skiljde minimalt

Här har jag ritat på vänsterdörrens panel på högerdörrens grovkapning

Det gick mkt bra att grov och finjustera kanter med vanlig vinkelkap
Jag provade med P80 och P36 fiberrodellskiva påsatt på sidan av kapskivan

Båda grovlekarna fungerar, P36 averkar bättre men då får man vara lite lätt på handen

 


Limprov med Bostik Lim & Täta

I info´n för detta lim står polyester / glasfiber med som limmningsbart

Köpte detta INNAN jag lade ut en fråga här på forumet om hur ni andra har fått fast luck och dörrskinn
Där fick jag reda på att det går bra att använda polyester, alltså det som själva glasfibern är uppbyggd av ( utöver glasfibermattan )

Jag vill verkligen limma dit skinnet på plats, med innerdörr och lucka på plats för att direkt kunna justera passform mot närliggande ytor

Att använda polyester skulle bli ganska kladdigt då det är ungefär som motorolja i konsistensen, det skulle delvis rinna ner

Vill gärna använda ett lim eftersom det har en helt annan tjockare konsistens som INTE rinner
På bilden har jag kapat bort en bit ur mitt gamla golv, slipat på ytorna som ska limmas, torkat av med aceton

 


Fick ett tips av en grym Rodder att blanda i talk i polyestern till rätt konsistens sen härdare, som förtjockare alltså
Han har gjort det på många dörr och luck skinn

Det blev talk från färgaffären som heter Colorama
Dessa butiker finns nog över hela landet

Denna förpackning på 650gram kostade 76 sekiner
Försäljaren visste att detta används som förtjockare till polyester
Jag påpekade att Apoteket hade nog också haft, fick till svar:
Jo men dom har nog kemiskt ren, till ett mkt högre pirs, och det behöver du inte till detta ändamål

Som vanligt ... jej må pröve ... ingen aning om vad detta blir / hur det går

 


Inpassning av baklucka mot karossen

Detta är första gången jag petar ihop en glasfiberkaross, och om jag fattat det hela rätt så är det
ett måste är att få luckan i två delar, underdel och "skinnet" för sej

Då kan dom inre mutterstyckena för gångjärnen och läsnäsan tillverkas och monteras / plastas fast och en första inpassning och provkörning
kan göras, öppna och stänga alltså ,  först när underdelen går bra fortsätter jag med passform på skinnet

På denna bild är inpassning / tillslipning av underdelen klar och jag jobbar med passform av skinnet

 



Byggde ett Alternator fäste i tjockt rostfritt matrial

Ett måste var att ha den nere på sidan, motorn är ju verkligen synlig på denna bil
Den kom tajt och fint upp mot blocket som jag ville ha den

Byggde nedre klykan för fästbulten för lång, ca 10mm ? sen finjusterade jag alternatorns längdmässigt
ja egentligen hur remmen spårar med att flytta brickor framför eller bakom

Hittade ett spännstag bland "bra ha sakerna" , det var ett f.d. marin stag och var tydligen smidd
Den märkts på dom gnistor av tomtebloss karaktär när det skulle kapas med vinkelkapen

Stora + anslutningen fick en vinkel-gummi-hatt

Vill INTE ha dubbelremskivor på motorn senare, men detta får duga på denna motor

Till vänster skymtar fulstagen till strålkastarna, detta för at nå 400mm från yttre del ( skärm bak, krav på regg-bes )

 

 
Mina FULskärmar för bes , bläääää
Usch sånt här ska man inte visa egentligen eller ?
Hoppas vi kan köra skärmlöst med dessa sommarbilar längre fram ...

Dom blev jäkligt stabila med dom där inre rören som förstärkning
Dom är insvetsade invändigt där plattjärnen är utvändigt, svets mot svets liksom

Dessa skärmar står som 13" men gick över mitt 165x15 hur bra som helst
Den heter 41-051 på B-tema och kôster 199 sekiner per styck

 


Fick inte idikator lampan för blinkers i spakänden att fungera med min "bosch" koppling av blinkersrelät

Kopplade jag ihop vänster och höger framblinkers till spaken blev det ju varningsblinkers fram när jag blinkade åt ena sidan
( Blev en överkoppling åt båda hållen )

Att ta strömmen direkt från relät gick inte heller

Lösningen var enkel, koppla dit två dioder som ju är "enkelriktade"

Dessa pyttesmå dioder ( obs ej lysdioder ) köptes på Kjell o Co

Fanns en fyra olika, men jag valde en av dom kraftigare
Indikatorlampan är bara på 3 watt och det hade räckt med en klenare

Att det sker ett voltfall på frammatningen på ca 1,0 volt ( som det väl brukar göra på dioder ) gör inget, lampan lyser starkt iallafall

Nu funkar det skitbra !

Diod 1N5400 50V 3A
Max backspänning: 50V
Max kontinuerlig ström: 3A
Max läckström (back): 5µA
Framspänningsfall: 0,95V

 


Plastar fast inre mutterstycken i bakluckan, denna är för höger gångjärn

Det är ett plattjärn i dim ca 40x3
Tre lager matta och polyester fick det bli
Slipar av precis där mutterstycket är efter härdning ifall bulten sticker upp lite, detta för att undvika sprickbildning

Stor fördel att kunna arbeta med polyester utomhus sommartid ( lukten och lösningsmedlet )

 

"Limmat" ihop underdelen och luckskinnet, det gick skitbra
Lade byggplast runt karosskanterna för att skydda mot spill, men det blev inte mkt

Här är polyester resterna som var i godislådan ( dom där är bra att blanda i  )
Som synes var konsistensen som just smörj-fett innan det härdade
Normalt går det inte att få till en sån här "hög" av polyester om det inte är förtjockat med talk

 


Efter att det härdat klart med luckan monterad på bilen över natten
Plockar jag av luckan och bär ut den

Blandar till lite ny polyester med talk som förtjockning
Denna gång petar jag in polyester i dom små springor som blev mellan skinn och underdel på vissa ställen

Efter härdning över natten igen blev det slipning

Bilden visar kanten på luckan som här ligger uppåner

 


Bockat till en svartplåt 1,0mm tjock till att bli en golvet vid växellådan
Denna kan lätt demonteras om växelspaken behöver servas
Den har nu fått rödbrun primer och sitter på plats

Till vänster bakluckans dämpgummi som sitter på några vinklar
Nu kan jag justera höjden på luckan, samt hur mycket "popup" som behövs

När jag inte har något yttre hantag på luckan behövs lite eget "lyft" i luckan efter jag har dragit i hantaget till wiren
Nu poppar den upp 5mm ? och det går lätt att ta tag i kanten och lyfta upp den för hand

 


Dörrinpassning

( Detta gäller inte dörrspringor, det kommar i annan text snart )

Efter att ha kollat på jämnheten mot intilliggande ytor ( torpedsidor och kvartspanelen )
Märkte jag att vissa partier på dörrskinnen måste komma ut lite för bästa passform
Nu hade jag två val, gjuta på innerdelen eller på skinnet

Jag måttade på bilen, satte på masktejp med önskemål i millimeter på UTSIDAN dörrskinnen
Tar bort skinnen från innerdörrarna på bilen
Flyttar sen tejpen till INSIDAN
Lägger skinnen på några "mjukisar" på golvet och lägger på polyester och glasfibermatta tills jag når tejpmåtten

Efter att det härdat, har jag nu en slipmån så jag kan få bra passform

 


Dörrinpassning, forts.

Måste få till ett system där jag kan få ett lätt tryck på dörrskinnen vid limmningen

Har väggar på ca 150cm avstånd i det lilla garage jag håller till i, najs ...
Bara att leta fram träbitar i lämplig längd, dom som var för korta fick spänna mot en kloss på golvet
Det som är noga är att utpressningen på skinnet upptill linjerar med torpeden och kvartspanelen

På denna bild har jag börjat reka INANN limmning, allt måste vara helt klart innan jag börjar blanda "smet"

Titta INTE på mitt strålkastarfärste för att nå 400mm från kant baktill

 


Limmning av dörrskinn

Måste ske på bilen för att få bra passform

Plastar in med byggplast så inget polyesterspill kommer på karossen
Stänger dörren i "lås"
Lägger på förtjockad polyester som är som fett ungefär i konsistensen på både skinnet och innerdörren
Lägger mot skinnet
Staplar på med brädbitarna enl tidigare test

Sen fick det stå över natten och härda till sej
Gick hur bra som helst att göra på detta sätt !

Baktill syns min ena bes skärm som är gjorda lite hastigt bara, utan större finish

 


Fixa två låslägen, som är ett krav för amatörbyggt fordon

Låsen är repro från wescott , låsnäsorna är i SS från Vintique

Kapade tidigare till rostfritt matrial för att svetsa dit
Nu är dessa svetsade, TIG med SS tråd, på bilden återstår tillslipning

Allt är nu klart och sitter monterat på bilen, det fungerar bra
Notera att låsnäsan har en radie som dörren öppnas
Den nya klacken, ska inte sitta rakt, den ska sitta i dörrens öppningsradie

 


Limmning av höger dörrskinn

Upptill tejpade jag över kanten för att hålla in överdelen av skinnet till innerdörren
Eter limmningen blev det alltså tre ställen där det inte blev limmat
Men det var ju enkelt att fixa det i efterhand

På denna bild syns även "stora plussen" alltså kabeln från batteriet bak - och fram till startmotorn
Den går utmed sidan på stolen , sen över och till kanten mot växellåds plåt-golvet
Själva kabeln ligger i ett kraftigt plasthölje, och det är klammrat ganska tätt

Denna kabel och två till är helt osäkrade och dom här ska man vara lite försiktiga med
Dom andra två är:
Elcentral plussen som går från startmotorn och in i kupen , förser alla förbrukare ( utan startmotorn ) med ström

Laddnings kabeln som går från generatorn / alternatorn till startmotorn
( och som därmed är kopplad till batteriet och laddar det )

 


Luftrenare

Denna är till smallblock och har ett litet runt luftintag på ca 40mm
Normalt har BB ett eller ibland två stora ovala intag

Nu ville jag ha just en smallblock luftrenare för att dämpa insugningsljudet på bullerprovet
Har ändrat bottenplattan, för snabeln stod 45* rakt ut åt sidan, vinklade in den så den nu är vid kylarmasken

Sprutade på lite blanksvart färg jag hade, spelar inte så stor roll
Kan ju hända att denna inte sitter på senare ...

M/T kåporna, Edelbrock alu vattenpumpen, flänsade alu marin oljetråget och annat godis kommer på nästa motor

 


Laddningslampa

Enl elgurus så skulle ladd lampan gärna vara på 4 watt till min alternator ( Jag trodde 2watt räckte )

Tills vidare monterar jag ett sån här röd liten lampa som har en 5watts glödis under brädan, den syns inte
Det kan hända den blir kvar där för dom här små indikatorlamporna på denna bild är inte på många watt

Senare kommer det en varvräknare på rattstången
I detta fäste / fot kommer senare oljetryckslampa, laddningslampa samt heljusindikator lampa


Den minsta på bilden är en lysdiod, och dom andra lär vara Stewart Warner repro
Får se om någon av dessa skulla passa bra i RPM räknar fästen senare

Just nu sitter den blå helljusindikator lampan på en liten vinkel under brädan

 


Genomslagsgummi bak

När min bil är låg och skärmlös har jag dom låga
När skärmarna är på för bes så gäller dom höga

Detta för att inte skärmarna ska bli genomslagsgummi liksom
( Min höjda kickup är ca 5" högre än en original 32a ram )

Dom höjda är tillverkade av rör med tjockt gods, lite brickor, invändiga muttrar, ditsvetsade bultar osv bla bla bla

Så nu inför kommande SFRO och reg-bes osv står bakdelen på ramen och vilar mot dessa



Växelspaksdamask

Sytt ihop en själv, på avigsidan, sen vänd, vrängd eller va det heter till rätt sida ut
( eller snarare en bekant gjorde det, jag orkade inte lära mej min nyinköpta gamla symaskin just nu )

Började med att jag gjorde pappmallar upp från övre ramen , upp till lämplig höjd på spaken, tog till lite extra på höjden

Monteringen , ja då drar jag upp den genom ramen tills den passade i storlek
Sen klämdes den fast och det petades hål med en mejsel , sen drogs skruvarna
Till slut skar jag bort det som stack ut på sidorna under ramen

Köpte lädersnöre och som jag drog runt några varv upptill och avslutade med en knut som inte syns mkt

 

 
Vägning i förhand inför sista SFRO kollen
( ett önskemål från min SFRO gôbbe )

Detta gjorde jag själv vid en vägstation utmed en väg någon mil hemmifrån
32an fick åka biltrailer igen

Den vägde 1140kg totalt, med halv tank
580 kg fram samt 560kg bak
Uppskattar att det blir 50 / 50 % viktsfördelning med fulltank utan förare

På bilden kollar jag vikten på framaxeln, provade att ställa hjulen på olika ställen på vågen
- men det blev ingen skillnad

Ingen luft i bälgarna bak på denna bild, den står mot dom höga genomslags gummina

 


Sista bilden om dörr inpassning och limmning av dörrskinn

Förra dörrbilden visade jag hur jag fick dörrskinnet i rätt nivå mot intillliggande ytor i samband med limmning

Samtidigt var det noga att få skinnet i rätt höjd
Jag gick efter utpressningen som är ca 10cm från toppen,
och lite hur det passade upptill, men där har man även en chans att bygga på med lite matrial i efterhand
om det nu skulle behövas

Bildtext till denna bild:
En sak kvar då ...
Dörrskinnet är för stor i dörrhålet / karossen
Och det är ju helt klart bra att dessa kom ett nr för stora
( Dörrspringor har jag inte brytt mej om vid tidigare inpassning )

Det sista jag gör nu är att klossa fram så bra dörrspringor det går
Detta måste ske för hand med slipkloss
Som det ser ut nu så är det ok springor på vissa ställen och för små på andra

 


Ljusinställning kan vara bra att ha gjord inför bes, så det fixades i samband med att den vägdes

Tyvärr fick jag reda på att mina blinkers fram är sidomarkeringsljus och ej godkända som blinkers
Trots att dom har rätt märkning ???
Rätt märkning ska vara en en etta: 1 eller 1A i glaset
Ska montera nya idag

Kylarfläkten har bra kapacitet
Från att ha närmat mej nära 100* med motorn på tomgång startar jag fläkten
Efter en stund är jag nere i F* motsvarande 80* C

 


Gaspedal

Mätte upp 58 mm fugge slag
13 upp 21 ner ger ca 9cm slaglängd i pedalen
Mätte på svennebilen och den hade 6cm och där känns det ok
Men bra att kunna dosera mjukt vilket känns säkert 9 cm kommer att göra

Lagringen har monterats snett för att få en rörelese som följer golvet vid vxl lådan
Detta för att bilen är liten och det är bra om gaspedalen kommer bort från bromspedalen
Tyvärr medför det att wiren dras lite snett, men detta är mest på trekvarts gas och upp och där är man ju inte så ofta på en s.k. gatbil

Lagringen är nylonbussningar och ett innerrör
Själva pedalgummit är en gummi isolator som fått ena tallriken bortkapad

Fjädern kommer från DMR här på forumet och var tänkt till min 90* broms uppe i torpeden
Nu hamnade den här, är inte wiren kopplad så går pedalen fint tillbaka tack vare fjädern
Det är ett måste för den vill ner och gasa av egenvikten

Ingången genom torpedväggen är en kopplingsjustering till en Mc
På denna sitter en liten slangbit som är för lång, med avsikt att dämpa när man släpper upp pedalen, dvs inget metalliskt ljud

Allt fungerar bra och jag får väl se om den blir kvar där, isåfall får jag försöka få till lite finish
Eller helt enkelt göra en ny arm bockad precis som denna

 

Jag har tändspolen inuti bilen för att få en renare motor
Blir nog någon ballare spole längre fram, eller kanske en "cover" över denna och tändboxen ?

Panelen här på torpenväggen är tvådelad, undre ska få samma matta som på golvet
- för här uppe kan fötterna vara o skita ner

Den grå mattan blev över på jobbet, och bigboss tyckte den skulle passa i denna RåttHådd
Den får duga just nu, sen blir det nog en kantsydd svart matta som sitter med kardborre som kan tas ur
- tas ur och torkas då bilen sett H2O

 


Gaspedal / gaswire forts.

Utgången genom torpeden gjordes vid en såndär ingjutning
Tyckte det var snyggt att ha den just där

Ett litet plattjärn med en påsvetsat svarvad hylsa håller wirehöljet på plats på fuggen som är en fyrports Rockorkester ( Rochester )
Själva wiren med hölje är en grövre kopplingswire till moppe som jag tidigare nämnt, ( för att dölja ursprunget och slippa en tunn gaswire )
Det mesta av alt detta täcks dock av en stor org GM "snabel" luftrenare som ger lågt insugnings ljud på bullerprovet

Hoppas på roligare prylar här längre fram ...

 


Påfyllning av bromsvätska

När inte mätarna var monterade inne i bilen gick det skapligt bra ( om jag hade en medhjälpare )
- att fylla genom en av mätarhålen i brädan, då användes en tratt och 30-40cm slang

Ville komma på något stabilare, köpte en liten tratt på ClaesOlle
Borrade ett 5mm hål precis under torpedkanten, gängade M6 i hålet för pluggen
Pluggen syns inte när den är monterad, den sitter indragen så den inte sticker ut något

Bockade röret så man trär in det genom karossen och sen viker ner det i bromsvätske behållaren
Det sitter kvar av sej själv

Rörets ena koning fastnade i tratten, men jag limmade lite ändå

Nu går fyllning skitbra, rinner lite halv långsamt ner bara

 


Höger sidans låsnäsa för dörren i bakskärmen / B stolpen

Nu sitter det två Hella klumpar där och lite brickor som distans för att allt skulle lira

I samband med lack senare blir ju hela bilen i delar igen
Då skulle jag kunna bygga på med lite polyester dom ca 1,5mm som brickan imellan är
På förstärkningen kan jag svetsa dit något med samma tjocklek, ca 15-20 mm
Bara att mäta på det som sitter där nu , skönt att slippa lösa delar om det går ...

Låsnäsan är Ford 32 Roadster repro i rostfritt

 


Elstyrning av tryckluften till bälgarna bak

Köpte hem en tryckbrytare, den är av kvalitets fabrikatet http://www.viaircorp.com/

Till min billiga kompressor från Swedol valde jag den med lägsta brytgränsen
Allt under 85 PSI och kompressorn är igång ( 85 pounds per square inch = 5.8 bar / kg )

Den bryter när 105PSI uppnåtts i tanken, 7,2 bar
Har även en vippa på brädan så jag kan stänga av helt trots att den vill pumpa upp

 

Strul ...

Bilen är klar för sista SFRO men nu blev det en massa bromsstrul
Det mesta på detta bygge har gått utan större mankemang och det vore kanske konstigt om inte något alls skulle krångla ?

Har tidigare köpt axlarna till denna bil från ett annan 32a
Har kopierat den bilens bromssytem helt och där fungerar det bra
Tycker det borde fungera här med !

Har monterat nya bromscyllar bak, det satt 7/8" eller 22,22 mm på innan
Nu har jag provat med mindre 13/16 cyllar från en Mustang 67-68 med 390" eller 428" maskin
Dessa 13/16 är 20,36mm , detta byte hjälpte inte alls

Idag har bilen fått en ny Wilwood original bromsreducerare och nya backar bak
Trots att dom gamla och oanvända från 80talet var som nya, måste prova något ...
Har även gjort ett nytt bromsrör så jag kan prova utan den 10lbs residual valve som jag haft i bilen

Men som ni ser i en annan tråd här har jag vissa funderingar kring fjädrarna till backarna

Bilden visar 7/8" cylle till vänster, samt 13/16" till höger

Det var fel på bromsbackarna, najs  bilen är klar för sista SFRO och reg bes om SFRO går bra

Och då ser det så här illa ut ...

 

Bromsar

Min son sa att det är något på golvet, jag sa det är vatten
Har ju provkört och bromsat, kollat vilken axel som låser upp först många gånger nu
Föredrar att göra det på blöt asfalt om det går

Men sist så var det ju torrt ute ...
Vatten på golvet igen ?
Det var bromsvätska på golvet, men på fel ställe
Visade sej att kopparbrickorna som tätar banjobulten till bromsoken fram läckte
Men det droppade på styrarmen som i sin tur gjorde att det åkte i väg till P änden på båda sidor, sen ner på golvet

Åkte till Hydroscand som har mycket bra-ha-saker, fick med dessa brickor med gummi läppar åt båda hållen

Bilden visar mina kopparbrickor som ser lite "platta" ut ?
 

I väntan på sista SFRO
Besök på Carlstad Streetmeet

 


Sista SFRO  efter ca tre års byggtid

I mitt fall gjordes detta på denna stora parkering till Kolmårdens Djurpark
Ingången till djurparken rakt ner på bilden

Sista SFRO innebar körprov, bromsprov samt bullerprov
Och att kolla den färdiga konstruktionen, även under bilen
plus en del pappers arbete av min SFRO gôbbe

Allt var ok ...
Nu kan jag ladda om och boka tid för reg-bes + bes

På denna bild har jag anlänt i god tid och ska lasta av och varmköra lite
 

 


Bullerprov

En medhjälpare håller mätutrustningen, SFRO gôbben kör förbi på 2ans växel
Sen ska han lägga på fullgas där mätningen är
Men ingeting hördes från det avstånd jag stod, ja som på bilden
Bilen går mycket tyst, du som är intresserad kan ju se tidigare i denna byggtråd hur jag fick ner bullret
Och då menar jag även insugningsljudet

Han gjorde flera körningar från bägge hållen, blev lite olika värde från höger och vänster
Jag fick 79,5dB i snittvärde eller hur det nu räknas, gränsvärdet tror jag var 84dB ?
Så jag låg klart under isåfall

 


Denna trike besiktigades samtidigt
Mycket trevlig ägare / byggare
 

 


Transport

Som alla vet har det ju regnat en del sista tiden
Lyckades fixa sista SFRO genom att vi hade några reserv dagar

Dagen jag gjorde sista SFRO skulle ha en bra förmiddag och regn på eftermiddagen, det stämde
- det blev en hel del regn, och i höjd med Karlskoga blev det skyfall

Hade förberett mej med att ta med min pressening och lade på den innan hemresan

Att dra på en sån här kan ju fungera på en "olackad" bil, som även saknar vindruta
Lade vikta gamla lakan på kromdelar jag var rädd om, t.ex strålkastare
Samt på ställen som var lite vassa för att skydda pressenningen

Bilen kom hem torr men med en lätt gul kulör, presseningen färgar av sej
Men det gick lätt att handtorka bort

En resa kvar för 32an på biltrailer, den till reg-bes
Sen ska den få gå för egen maskin

 

 

Lite bildlek bara  ...

 


Tog en semesterdag  fredagen den 14e oktober
Åkte hemmifrån 02,00 söderut, 32an var på trailer bakom bilen
Målet var Ystad bilbesiktning

Bilderna visar en fin soluppgång utmed E6an ca 10 mil  från Malmö

 


Ystad såg ju ut att ligga fint där längst ner i Sverige, tyvärr hade jag inte tid att stanna
Ska man hinna med att köra 124 mil på samma dag med biltrailer bakom så blir det många timmar på vägen

 


Varför göra registrerings besiktning i Ystad om man bor i Värmland ?

Jo därför att jag ville komma till kunnig besiktnings personal som själva gillar bilar

Jag ville INTE komma till en okunnig besiktningsman, en person som inte är van att se och köra HotRods
Eller kanske tillochmed är emot dessa bilar utan att säga det rakt ut

 


Hur det gick på själva reg-bes ?
-  jo det gick bra !

En "ny" bil behöver göra två typer av besiktningar
( här ligger regbes till vänster, bes till höger )

 


Richard  kommer körandes med min 32a
Den blå 57a är Richards bruksbil med nyare LS motor och drivlina

 


Richard på Ystad Bilbesiktning i min 32a
Stort tack för ett proffsigt / kunnigt bemötande !

 


Det kom lite saker i brevlåddan !
Reggbevis + reggplåtar

 


Första provturen blev på 2,5mil hemmavid
Fyra plusgrader och ingen värme i bilen, inte ens någon vindruta = kallt

 


Nej inte tvätta själv, bygga själv är det

 


Och nu börjar lite härliga åkbilder

 


Skärmdumpar från sista videon
4 plusgrader ute med detta värmer ju ...

 


Annorlunda fotovinkel
Och varför är dörren inte stäng kan man fundera på ...

 


Nästa motor är uppe i motorstället

Detta är 460 kubiktum Chevrolet BigBlock
454 + 0.030" i renoveringsborr, 0.030" eller 0,762 mm , nästan 0,8mm

Hittade ett gammalt Holley Strip Dominator insug till salu på nätet
Skitkul ! nu kan jag börja köpa fina gamla trimdelar
Har i princip haft köpstopp på ballmandelar under byggtiden
Ville ha bilen besiktigad och klar innan detta
Har tyvärr inte fri budget ...

Vet av tidigare egen erfarenhet att det är mycket lätt att köpa på sej ballmandelar
Sen blir bilen inte körklar, så fick det INTE bli denna gång

 


Nic på SSRA forum åkte med på årets sista tur söndagen den 6e november 2011

Ska försöka trolla bort den äckligt vidriga röda kulören ( gelcoaten ) i vinter
Blir ett mellanår eller två med allt i rödbrun primert någon antenn )
 


Det blev ca 8 mil efter regg-bes för att prova lite

Nu är bilen uppe på hjulbockarna igen för att bygga vidare

 

Fortsättning på  Del 8

 


 

Home