Del 10


 


Slusscafet i Karlstad  ( igen ) motorträffen på torsdagar, mycket trevlig tillställning !
Mycket folk som fotar min bil och kommer fram och frågar och undrar om bilen
Sist på kvällen fick jag en trevlig pratstund med två äldre gentlemän , en Schweizare och en Amerikan från Florida

 

 
Galanta Mc tjejer får gärna provsitta min Roadster

 


Och då blir dom så här glada

 


Motorfika på Cafe Hertzöga

 


En projektor för att måla en bild / text på dörren, eller på garageväggen eller inomhus hemma ...

 


Funderingar kring golvmatta, en altan matta tål regn och fukt

 


En bra atrikel om bakaxel avsmalning / kortning

 

 
Njutning sommaren 2012

 


På nystartade ( av mej ) Sun City Rodders RodRun i sep 2012

 


En "fotograf" bild på min strålkastare

På denna bild syns även mitt lyktfäste
Svarvade ju till en bit i SS och svetsade fast den på dämparfästet för att få
strålkastaren rätt i längsled, dvs främre delen på lyktglaset lika långt fram som kylargrillen
Foto: Michael Persson

 


Dessa delar byttes då min automatlåda renoverades / förstärktes upp i våras 2012

Jag gjorde det själv och det är ju lite spännande med alla delar en låda innehåller
Men den har fungerat helt felfritt och växlar mkt fint
Shiftkitet växlar lite lite hårdare än original vid vanlig körning, dock fortfarande mjukt o fint
eller om jag förklarar så här: växlingarna tar lite mindre tid, mindre slir i lamellpaketen
och detta medför längre livslängd

Gasar jag på lite verkar det som lådan slår i växlarna lite hårdare
Precis som önskat ...

 


Scanning ur en bok
Den håller jag på och stiliserar ( fick jag veta att det heter )
Dvs förenkla, och jag har kommit halvvägs ?
Bild pysslet gör jag i Photoshop

Ska även ha på högre "eftermarknads" ventilkåpor
Jag gör det genom att dra upp stödlinjer så jag ser att det blir rakt
Sen tar jag bort det som jag inte ska ha med "sudden"

Nåt gammalt mekaniskt trattsprut eller 6-71 blower blir det också
Och vad ska jag ha bilden till ?

 


Ska montera tätlister på torped och kylarmaskering
trots att jag inte ska åka med motorhuv och sidor

Tycker det ser tomt och konstigt ut utan där på torped och kylarmask

 

   
Några sommarbilder från test året 2012

 

 
Gaspedal
Detta är version tre, för provkörnings säsongen 2012, ganska nöjd med denna ...
Den är gjord i 8 eller var det 10mm fyrkantsjärn, med en bit i polerad SS nertill
Längden / bockningen är helt anpassad för att gå fritt golvet ( detta är ingen stor bil )
Och att utväxlingen ska bli rätt ute på fôggen, tomgång och ända till riktig fullgas

Har en liten annorlunda och speciell ide på gaspedal för att få helt rent på torpedväggen, som nu blev det ett enda hål
Kanske skulle börja bygga lite ...

 


Vindruteram
Ytfinishen på den köpta rutramen innan slipning och polering, ganska grovt ...
Här i hörnet var det som värst, dom djupaste slipreporna fanns här
Troligtvis är den svetsad ihop här i hörnet
Den fina lätta ytrosten som synes är från regnet som den fått på sej i sommar
- körde den plåtren

 


Slipning med oscillerade lackslipmaskin före polering

Vis av mitt misstag med fyrlinkstagen som jag slipade med för fint papper först
går jag direkt på dom grövsta reporna och försöker få bort dom först
På bilden ligger 240, 320, 500, 800, 1000, 2000 samt 3000 ?

Men 240 var för fint för vissa repor, jag gick ner till ett 120 sen 180
sen igenom alla grovlekar på papper

Vid 500 börjar järnet blänka lite, och vid 3000 börjar det se riktigt bra ut
Dock duger det inte alls vad jag vet för kromning

Tror man kan kapa 2/3 av krompriset om man orkar slipa och polera själv


Nu är det dags för polering hemma, metallen ska se ut som krom, innan kromning
 


Golvmatta
Det är en altanmatta som tål fukt
Den rätta färgen är den som är i spegeln, dvs mörkare än framsidan där blixten lyste upp

 


Hittade denna bild från juli 2008 som jag inte sett sen dess
Har precis köpt BB toppar för mockup ser jag
Men inte hunnit få tag i ett BB mockup block

Kul att se såna här bilder nu 2000 ? byggtimmar senare när 32an är regbes och körbar

Bilden visar den 31 Roadster kaross jag började med, men den kändes inte rätt
Den såldes när jag såg att jag kunde få tag i en 32 kaross till bra pris

 
Kapningsmall för att foga på ett 2,54" rör i 45 graders vinkel på ett 3" rör
Detta är för avgas Cutoutsen
( bara en exempelbild, ej den som jag använde )


Tejpade mallen på röret, ritade runt med svart spritpenna
Och kapade ...

 


Här visar jag passformen, 100% nöjd direkt från kapet
Hade bara varit att svetsa dit om hålet i moderröret hade varit klart
 


Cutoutröret ska sitta i 45* vinkel på moderröret, och då ser det ut så här


Ljuddämpare, fr v till höger

2tums reggbes dämpare Volvo 240 = tysta och ok på bullerprovet
med hjälp av diverse mera skräp i rykrören
Dessa användes 2011 och motorn stryptes mycket

2tums klassiska ovala turbo dämpare = för att få lite roligare ljud säsongen -12
( hade dom på någon bil för många år sen )
Motorn stryptes 

3tums Flowmaster i rostfritt är dom jag tog hem nu och kommer att använda
Dessa har ett fritt flöde och ett skönt ljud jag gillar, detta är stora ljuddämpare
Och dom får plats skitbra tack vare jag har 4 link och långt panhardstag bakom axeln
Dom har ett ganska tyst ljud, vill jag lägga på mera ljud gör jag det lätt med cutoutsen 

The Super 50 series muffler is a larger version of Flowmaster's 50 series Delta Flow muffler
Originally designed for trucks and SUV's
It is also well suited to muscle car and high performance applications
In addition, the larger case size significantly reduces interior resonance and provides a deep
rich tone along with mileage and power gains
Constructed of 16 gauge 409S stainless steel and fully MIG welded for maximum durability.

Mild to stock exterior exhaust tone
Minimal interior resonance
Excellent choice for large displacement vehicles
Improved horsepower, torque and potential mileage improvement
Race proven patented Delta Flow technology
Made in the USA


Kamaxelbyte
Det blev en Thumpr kam från CompCams
Denna ska ge den HotRod mässiga tomgång jag vill ha

Körbarheten i en vanlig gatbil ska vara mkt bra med denna Thumpr
( Jag valde den snällaste av dom tre varianterna )



Detta är en ganska snäll kam med en tomgång som en betydligt styggare kam
Detta uppstår genom en mindre lobeseparation på 107*
Samt en tidig öppning på avgas, och en avgasduration som ligger 14* över insugets @050


The reason that the new Thumpr™ Camshafts have such an aggressive exhaust note is that the lobe profiles and grind characteristics chosen by
 the COMP Cams® engineers produce a combination of early exhaust valve opening,
 long exhaust duration and a generous amount of intake and exhaust overlap to maximize the rough-idling characteristics of the cams without
 negatively impacting the power output or streetability.

 


Här är andledningen att ha man ska ha på nån tätmassa på topplocksbultarna på vissa motorer
Gör man det inte, är det risk för kylarvätska i oljan

( Bilden visar min Chevy BB med hålen in i blocket där vattenpumpen sitter )



Omkoppling av luftslangarna för att få dubbla matningar till ventilerna
Innan: luften från tanken kommer i EN slang till T röret, sen till ventilerna, sen ut till bälgarna
 


Efteråt: luften från tanken kommer i TVÅ slangar till ventilerna, en till varje, sen ut till bälgarna
Det hela blev lite snabbare, men inte så stor skillnad som jag trodde det skulle bli 
 


Klippte till några mallar till ett Dragster Scoop i papp och tejpade ihop
Håll det ovan fuggen och tittade ...

Dom där första mallarna var inte symetriska, så fram men en stor gammal almanacka och rita lite på allvar

Alu röret med en bult som har blivit tillspetsad i ena änden och en ställbar blyertspenna i längsled i andra
använder jag normalt när jag trimmar tvåtaktare, när jag har beräknat en expansionkammare i dataprogrammet 
och behöver få ut mallar till plåtbitarna 

Hade först tänkt mej ett kantigt scoop men det var ju så lätt att runda till lite tack vare min stora alu-rörs passare

 


Mallarna utklippta och klara för att lägga på plåten och rita runt

 


Plockar fram fler fuggar för att jämföra hur dom ser ut upptill
Detta för att scoopet ska passa "alla" fuggar

På motorn Edelbrock 1407 för BB
På pallen Barry Grant Race Deamon TM med mekaniskt andrasteg, helt utan choke

TM som står för "traction master"
Detta innebär att den varit avsedd för banracing från början
Funktionen med TM är att jag kan ställa när andrasteget ska öppna
Från 1:1 till två eller var det tre senare öppningar

 


Som synes fick scoopet en krage för att komma upp lite
Detta för att gå fritt alla accpumpar och avluftningar och div annat

Den rostfria silen är från köket, den hade exakt rätt storlek för att passa ovan fuggen 

Bygeln i plattjärn är för att hålla ner scoopet med pinnbult och mutter på vanligt vis
Givetvis dold mutter inuti scoopet 
 


Silens loppning i underdelen
Hålen baktill är för vevhusventilations slangarna som numera är lite dolt, dvs inget ute på ventilkåporna

 

 
Och ser här ser det ut på 32an 
Scoopet lutar lite lite framåt, jag ville att det skulle vara hyfsat parallellt med stagen till kylarmaskeringen

 


18 maj 2013, ställer ut 32an på Wolfland Cruisers Speingmeet
Ca 175-200 bilar ?
 


Och då gick det såhär ...


Maj 2013, V8 Shopen i Karlstad har öppet hus


Maj 2013

 


Förgasarbestyckning Edelbrock 750 / 1407

Mäter vacum på tomgång efter att ha bytt kamaxeln
På mätaren har jag en lång slang, kopplar in den på insugets vacum

Denna kam bör ge ett betydligt lägre vacum, jag får fram 8-9 HG på tomgång
Hade vacumet legat UNDER 7 HG, hade nålarna varit i det högre läget
Dvs anrikning / fet blandning redan på tomgång 
Pga att förgasaren tror att föraren har tryckt ner gaspedalen 
Eller gasar fullgas / WOT 
( WOT = wide open trottle )

För att INTE motorn ska suga bränsle ur spridarna redan på tomgång kan man ändra till mjukare fjädrar
Eftersom jag mätte upp 8-9HG och har tittat så inte spridarna läcker / droppar på tomgång behöver jag inte ändra något
Detta gäller primärsteget / dom två främre portarna 
 


Munstycksbyte Edelbrock 750 / 1407

Fetar på sekundärsteget genom att gå upp två steg på munstyckena
En av fördelarna med dessa Edelbrock fuggar är att det inte blir något söl med bensin vid munstycksbyten
- det finns inga lösa flottörhus

 


Juni 2013,  Min son som är 16år övningskör

 

 
Juni 2013, Slusskafe´t / motorträffen mitt inne i fina Karlstad
Dessa foton är fotade av andra och dom hittades på Facebook

 

 
Juni 2013, min 32 Roadster på riktig Rod Träff för första gången
Hotland Rodders Rod & Customträff
Bilden ovan är en facebook bild med dålig kvalitet
 


RodRun´et
Alla har inte kommit än ...

 


Ca en tredjedel av medverkande HotRod´s, här är vi i Arvika
 


I Arvika
 


Vi hade tillstånd att köra gågatorna i Arvika, mycket folk som tittade
( bilden är inte från just gågatan )


 


Skämtbild som kompisen gjorde


Regn på träffen, men jag var förberedd


Det regnade på hemvägen ...

 


2013 års avgassystem kom inte längre än så här

En ganska dålig lösning, väldigt mycket ljud inne i bilen mellan 1000-2500 RPM
Trots att ljuddämparna i sej är ganska tysta ( över 70km /tim på vägen går den ganska tyst )
Gissar på att hela golvet kommer i vibration från avgaspulserna
När rören slutar bak som vanligt finns inte detta fenomen

En annan sak som händer är att det dammar något fruktansvärt runt bilen
Allt löst smågrus och småskit som ligger på asfalten yr upp och kommer runt in i bilen om vinder ligger åt det hållet

Långt Panhardstag gillar SFRO ( och jag ) det ger små sidoförflyttningar av axeln vid fjädringsrörelse
Detta stag syns inte alls då bilen körs, det döljs av tanken
Givetvis är det gummibussningar i båda ändar = inget bakaxelljud in i bilen

Har provat att "pressa" bilen lite för att se hur den reagerar, detta i en stor rondell utan trafik
Bilen har helt neutrala köregenskaper, inga som helst överraskningar
Tack vare min 25mm krängare bak ligger bilen som ett strykjärn på vägen helt utan krängning
Bilen väger 50-50 fram bak, och det hjälper nog också

 


Bredbands lambda inköpt, ska bli kul att bestycka fuggen när man vet vad den får, exakt dessutom ...
1554:- totalt med fri frakt från UK på Egay, såg priser på 2295.- i Sverige

 


En skitig välanvänd bil ...

 


14,5" breda bakdäck på 32 Roadstern ?
( 32x14,5x15" )
Det är hjulen från DragRace Roadstern , bara provade ...

 


Årets sista tur ?
5* varmt och ännu ingen värme eller cab ...

 

 


Fyndköpte nyligen en 454" generation 5 motor av årsmodell 1990-95 till kanonpris
Blocket hade sålts till en båtåkare som frusit sönder sitt block,
men det var mkt delar över som jag behövde till mina bigblock motorer

Bland annat dessa nya kolvar som var monterade och klara på stakarna,
dessa är för std borr och passar i första 454an som satt i min 32a

Part nr på kolvarna säger att detta är Mahle / Clevite flat top kolvar, bra för då får jag upp kompet lite
Originalkolvarna i motorn hade kolvar med "fågelbad"

Dessa kolvar är av typen hypereutectic har hög halt av "silicon" dvs kisel
Vad jag vet så rek hypereutectic kolvar till motorer upp till ca 1,15hk / cubiktum
Över det och det bör vara smidda, men det för med sej större kolvspel och skrammel vid kallstart

 


Detta insug som är ett Edelbrock Performer RPM AirGap ska monteras framöver
Det köptes beg här i Sverige, och har tidigare suttit på en bil i Los Angeles
Detta är mycket bra insug för gatbruk som fått toppbetyg i många motortester / bromsningar

På bilden ligger insuget löst på mockup blocket i 27 Dragrace Roadstern (BarryGrant Race Deamon fuggen är till T27 an )

Denna BigBlock börjar få en spännande historia, delarna kommer från början från följande ställen
Block från en C20 Pickup från Texas
Vevaxel och oljetråg från en båt i Lake Eyre i Ohio som importerades till Sverige
Stakar och topplock från Saudi Arabien, det var ett gäng BB motorer och delar som importerades
Och nu sist ett insug som gått på en gatbil i LA

 


Har inte varit nöjd med stuket på bilen än, det är några få detaljer som återstår
Äntligen kom nya fälgar hem i container, dessa är 10 tum breda och har då "tvättsvampsbredden" utåt
Denna något lite djupare fälg gör en hel del på stuket 
Däck som har rätt anlägg och däcksbulle på en 10" fälg är svårt att hitta, men det löste sej
 


Det blev Hoosier 31x12,5x15" tyvärr lite för modernt mönster, men jag vill ha radial för körbarhetens skull

12,5" däck på 10" fälg ger den däcksbulle som jag är ute efter, för utseéndets skull
Har för mej att anlägget var äkta 10,5-11" när jag mätte

Här jämför jag höjden med dom som sitter på bilen, marginellt högre, ca en halv tum
Bra ! för jag ville inte ha lägre, men heller inte mkt högre, uppgifter i tabeller och äkta höjd på däck varierar

Den nya 10" fälgen är i en annan serie, så centrumet får lackas om
Eller om jag lackar om framfälgarnas centrum så dom får 10" bakfälgarnas kulör ?

 


Bara kollar , jämför bredden med dom tidigare däcken på 7" fälg som inte har någon kant utåt
Har tidigare visat att befintliga däck monterade på 10" fälg såg bedrövligt ut, blev ingen däcksbulle på sidorna
Dessa 31x12,5x15" Hoosier däck monterade på 10" fälg ser ut att bli bra

 

 
För att få inspiration att bygga klart köpte jag denna Rodders Journal

Och numera, med internet är man vän med dom som gav mej starka intryck som tonåring ...
Jag menar Gary Kessler som äger denna gula 32 Roadster

Denna på bilderna byggde han ganska nyligen, en kopia på den han byggde på 60 talet

 

 
Slutrörsbygge vintern 2013-14
Tror det kan bli dags att bygga färdigt rykrören på denna bil som tråden handlar om
Har åkt i två säsonger där rören slutar direkt efter burkarna under bilen, men några korta nedåtkrökar
Men det är ingen hit ... alldeles för mkt ljud i bilen, verkar som om hela golvet kommer i resonans
Som att sitta i en akustisk gitarr och köra bil

Röret är ett 3" rör i SS, klammorna är 3" bandklammor i SS, allt kan poleras
Svetskrökarna med liten radie behövs för snäva svängar upp och över och runt bakaxeln

 

 


När ett tunnelram till ovalport kom till salu för rätt pris var det bara att köpa
Planer finns, men det är inte det som du tror
Vi får se om det blir av

 


2014 års version på Roadstern
Nu är stuket rätt, nya fälgarna med lite djup i bak gjorde en hel del tycker jag
Sen var däcken som har bredare anlägg än fälgbredd också bra för stuket
Provkörde lite och nu försvann resonansen inuti bilen
Att avgasrören / ändrören nu slutar baktill på bilen gjorde got
 


Har bälgar bak, och om man har ändrat höjden på bilen
- som när jag ska ur garaget så är det svårt att veta var bilen är i höjd utan att gå ur och titta

Ska montera dessa små mätare med diameter ca 35-40mm ? dom kommer ur en Buick 1949 med airride

Frågan är bara var, jag vill att dom ska kunna vara dolda
Kanske blir det i den uppvikbara strömbrytarpanelen under brädan
Den är helt dold då jag viker upp den

 

       
Lördag och ledig, solen skiner, luftar 32 Roadstern,461 kubiktum mullrar skönt

 


Bilutställning med 410 bilar och mc 17 maj 2014, Wolfland Springmeet i Ransäter, Värmland
Showar lite genom att lägga vagnen på sidan, bara luft i ena bälgen

 

 
Bytte insug, passade på att fota och kolla lite på tunnelram insuget
 


Diverse sommarbilder 2014

 


32an fungerar bra som "grocery getter"
Pröva ett bildsök på google: grocery getter

 


Meckar inte mkt med 32 Roadster´n denna vinter 2014-15
Tyckte mina smala framdäck stod där lite tilltryckta av bilens vikt

Har många mekaniska originaldomkrafter, jag ställde fram två stycken och vevade upp så hjulen snurrade
Så är däcken avlastade hela vintern och riskerar inte att bli ovala eller få "plattor"

På T27 dragraceroadstern, ska inte slicksen bak belastas med bilens vikt för länge
Gjorde samma sak där, fram med två mekansika domkrafter
Jag svetsade på gamla kasserade hylsor där normalt veven kopplas till
Så nu kan jag höja och sänka med en vanlig 1/2" spärr, fungerar mkt bra
 


Kompisen köpte ett parti bildelar, det fanns med en del tvättbara K/N filter
Vissa var till udda fabrikat och kanske osäljbara
Jag köpte ett stort brett, så nu blir det ett filter framtill en bit in i mitt scoop

När och hur det vete tusan

 


Finns inget som förändrar en bil så mycket som hjulen / fälgarna
Det blir alltså två set fälgar till denna 32 Roadster

Tog hem två nya Wheel Vintiques 62 Series Ford-Chevy Style O.E.
I den lagoma dimensionen 15x7" , det får inte se för brett ut heller om det ska se lite gammalt ut ...

Fram hoppas jag det ser bra ut med dom äldre släta Volvo PV fälgarna jag har

 


Bygger tändkabelhållare
Blästrade 502HO topparna till Race T27 roadstern och passade på att passa in dessa rör / tändkabelhållare samtidigt

Inte nöjd med något som finns att köpa, vissa är för hightech, vill inte ha något fräst i alu eller dyl
Röret / hållaren till höger på toppen är till vänster sida på bilen
Speciellt bockat för att det ska bli rejäl frigång till rattstång / knutar

Röret / hållaren till vänster i bild är till höger sida på bilen
Här behövdes ingen speciell frigång

Ändarna i rören svetsas täta och slipas som en kula i toppen
Dessa lackas svarta sen när dom är klara, och syns inte alls nästan bakom tändkablarna

 

 

Och så här blev resultatet

 

2015 års sommarbilder

 

... Stay tuned ...

 


 

Tack till :

Sven - en frusen 454
LGP -  min f.d.  arbetsplats
Bo - ett 454" mockup block
Tjodde - lån av Ford 9" fixtur
Murra - däckomläggning , hjulinställning
Bengt - lån av diverse 32 Ford "verktyg"
Däckbolaget AB i Karlstad - däck  Däckbolaget i Karlstad AB
Patrik på Hillking Parts & Performance i Forshaga, Harley delar  Hillking.se
Darren på Hedbergs Mekaniska Verkstad, Skattkärr, Karlstad - Hedbergs mekaniska AB   

SSRA  http://www.ssra.org/    min största inspirationskälla
Min egen byggtråd där heter:   Ford 1932 - HotRod edition , tråden hade 3000 inlägg och 134.000 besökare i början på 2015

Home