Del 1
 



Film på Youtube - Del I

 

100 bilder med text på varje sida


Karossen har kommit hit från England hösten 2008
Den kommer INTE att bli röd när den blir klar, denna röda fanns i lager så jag köpte den
-hade annars  fått vänta 8 veckor på en grå ...

 

  
Plockat ihop för att se hur det ser ut med bigblock 454" motor

 


Här är ramen vid inköpet, mötte upp säljaren  söder om Jönköping
( 31a Roadster karossen ledsnade jag på innan jag ens börjat )

 


Kontroll av frigång mot tanken

 


Provmontering av kylare som är en bigblock kylare från Walker

 

 
En Ford 9" från en Mustang kommer att användas


   
Ford Original Traction Loc lamelldiff

 

 

Montera innerdörrarna på gångjärn och A stolpar i karossen

 

 


Kör med en invalidlåda tills vidare, här med en svensk spak från ThoJo products
En ny Tremec manuell vore inte fel senare ...


Honat cylinder loppen

 
454 an får lite färg ...
 

 
049 toppar


Kolla in gjutskägget som satt i väggen på en av insugkanalerna
Jag lade en 1/4 hyls förlängning intill för jämförelse ...


Slipat ur oljekanalen i bakre ramlager överfallet för bättre flöde
 

 
Borrar hål för karossbultarna, börjar med 4mm underifrån , för att sen borra med rätt dimension uppifrån


Kommer att använda dessa säten som är från en 60 tals Mini mk2
 


Första koll av bakaxeln i ramen

 

 
Kontroll av axelhuset med en Ford 9" axel jigg

 

     
Kontroll med mätsticka

 

   
Inmätning av motor, kommer den att få plats utan modifieringar ?


Det verkar så .... :-)


Kommer att byta skummet i sätesbotten och ersätter den specialla ( och dyra ) gummimattan med nya gummiband

 


Det blev en Vega snäcka

 


Renputsning av ventiler på roterande stålborste

 

 

 


Planering av diverse ändringar på ramen



Kontrollmätning av denna svensktillverkade ram innan ändringar
Högsta diff mellan ramsidorna på både kryssmått och längdsmått var 2,5 mm vilket får anses vara mkt bra
 


Kontroll av skevheten i ramen, fastspänd fram men inte bak
Diff var 2mm  även detta helt ok


Kontroll av framvagns balkens "inbyggda"  castervinkel
Mätte upp 6*  i förhållande till ramens mitt, ca 6* var vad jag ville ha ...
Nu ska min bli i stort sett rak så den behåller 6* även när den blir klar
Skulle hela bilden t.ex luta 3* framåt skulle det behövas 9* caster "i balken"

 


Köpte denna ram till ett mkt bra pris
Dock så hade den inga pressveck på ramsidorna som en 32a Passenger car ska ha
Fick med ramsidor med veck så det var bara att byta ...
 

 
Ny högre kickup
Är inte ute efter en toklåg bil, men vill ha fjädringsväg "öppåt"
När däcket ligger jäms med pressningen i karossidan så har jag med nya kickupen ca 3,5"-4" fjädringsväg kvar
Ska givetvis köra utan skärmar
Stort tack till "Darren" som skar ut dessa kickup bitar till mej !

 

 



Sista bilden på org kickupen


Byter  ramsidorna
 


Loppat upp nya kickupperna
På bilden syns att insidans plåtar är mindre för svetsspaltens skull


Kul att som bilplåtis för en gångs skulle bränna på med en 150-160amp
- det gör man inte på 0,8-1,0 mm plåt


Helsvetsad i framkant, krymt framtill för att få rätt höjd baktill
Det slår sej / drar sej alltid vid svetsning ...
 


Övre locket


Kickupen klar, här är ramen vänd för att lättare kunna slipa svetsarna



Kickupen svänger lite som org, det gör denna högre också ...

 

   
Lite "mockup" men min Ford 9" axel

 

 
Urtag i ramen för bladfjäder, den ska kunna fjädra upp utan att ta i !

 


 


Kapar ur ramsidan framför torpeden
Ska sänka in den en bit ...

 


Kapat till nya större ramsidor


10mm  skulle det kunna bli lagom ?


Kapat till rostfritt matrial för att kunna få två låslägen på dörrarna
-som är ett krav för amatörbyggt fordon


Kommer att hamna ungefär så här !
Sen återstår tillslipning

Notera att låsnäsan har en radie som dörren öppnas
Den nya klacken, ska inte sitta rakt, den ska sitta i dörrens öppningsradie


Kapat ur golvet för den nya kickupen
Gjuter ett nytt senare som sen plastas fast, men avaktar till hela bakvagns upphängningen mm är klar

 


Mina fyrlänk stag bak kommer från Olle Thorslunds Studebaker projekt som gick i Wheels
Här en bild från 1997 från en utställning i Tampere, Finland
( Studebakerns bakvagn blev ombyggd efter att Olle sålt bilen )


Sömlösa stålrör som är kromade, 32mm i diameter utvändigt på mitten, avsvarvade ner till muttern ytterdiameter i ändarna
Det blir dom stora rostfria justerarna med gänga i storlek 3/4" , bulten för fyrlänket blir 5/8"


Säljer man sin svarv, så får man nu låta andra svarva till det man behöver ...
Rör för motorfästena som har måtten  längd 64,5mm, utv diam 22mm,  inv hål 13,5mm
Motorgummi fästena är av typen "lock" dvs det blir metallkontakt / låsning om vridmomentet i motorn överstiger vad gummit orkar hålla emot


Koll hur vega snäckan ska sitta


Kapat till en inre förstärkning som ska vara innanför boxplåten vid styrväxel och motorfäste
Vill inte ha något flex i denna rambit


Saab V4 gångjärn till bakluckan
Passar mycket bra, behöver bockas om lite, se det främre
Dom har 8mm hål, mina fästjärn till V. har också 8mm hål
Sen kör jag 6mm bult i hålen då får jag justermån på luckan
Fästjärnen svetsas på en lägre nivå, sen shimsas luckat till rätt nivå med karosseri brickor
Med detta förfarande blir även höjden på luckan framtill justerbar ...


Ett första försök på pappmallar till H motorfäste
Vänster blir helt annorlunda pga att vega snäckans styraxel ska igenom
 

Fortsättning på  Part 2
 

 


Home