Projekt  Dragracing

Ford T 27  Roadster, kaross från Harwood i USA


 


Köpet och hemtransporten , bilen var helt i delar och utan motor och låda
Rörchassit är byggt runt 1994-96 här i Sverige
Den blev körd 2010 första gången, sen demonterades den 2012 och jag köpte den 2013

 


Dag två var chassit ihop för lite koll 
 


En standard Powerglidelåda, sen blev det två till för att ha delar
Jag bygger om lådan själv för dragracing

 

 
Koll med en av mina bigblocks sensommaren 2013

 
Chassibänk lånas
 


Navmonterade Centerline ProStock med frontrunners däck
 


Små lätta Strangeben med Wilwoodbromsar
 


Centerline ProStock fälgarna som följde med vid köpet hade fel backspace
Lyckades hitta två likadana 15x15" med rätt backspace
 

 
Drar iväg chassit till en firma som bygger rörchassin för lite koll och snack

 


Fyndar beg delar, detta är ett budget projekt
 


Vintern 2013-2014 hände inte mkt pga andra projekt

2014 hittade jag en komplett 502"HO motor på 425-450hästar till fyndpris i 08 land  pga vevlagerras
( motorblocket på bilden )
Denna har smidd vev, smidda 7/16" stakar, smidda kolvar, storportstoppar osv
En motor som är bättre lämpad för dragracing
Det blir 0,30" cylinderborr så volymen kommet att bli på 509"
Givetvis blir det mera av allt: komp, kam, insug, fugge osv


 


Nya beg fälgar 15x15" med 4,5" backspace och hjulet / däcket är där det skall vara i skärmen

Dom förra var med 6,5", dom såldes till en BMW ägare
15x15" fälg med 32x14,5 däck på en BMW ?


 


Istället för Dzus´ar kommer jag att använda dessa lätta svarta torx skruv
Karossen totalt väger ca 20kg och jag tycker det är för tungt för att sätta fast den i ramen med Dzusar
Utöver vikten kommer vibbar från en motor som sitter stum med motorplåtar samt fartvinden över mållinjen

Karossen ska bli svart så dessa svarteloxerade passar bra
Skallen är låg då torxurtaget nästan går ner i bultgängan

Svetsmuttrarna är mindre än vanligt och lätta

Det ligger 3st av den större tyngre vanliga sorten främst i bild

 


Det hemmagjorda verktyget för att lossa reverse kolven längst in i lådan på TH350 passade även på Powergliden

Hittade även felet för att lådan byttes ut, troligvis mot en TH350 någon gång tidigare
Forward clutch eller kopplingen som låser upp så tvåan är i på PG´n hade flera lameller som saknade friktionsmatrial

När tvåan är i ( sista växeln ) är det samma hatighet in som ut genom lådan
Tillkommer gör lite slir i turbinen, lockup turbiner / lådor har inget slir i turbinen, dom låser upp helt
 

 


Min PG ska byggas för att footbräjkas i starten ( stavningen ), dvs ej transbrake
Därmed behöver jag inte fippla så mkt med backens kopplings paket
Vissa tar till o med bort så det blir endast 2 st lameller på backen för att få mindre motstånd när bilen körs framåt då inte backen är i
Detta fodrar en längre kolv till detta kopplingspaket

Bilden:
Ska ta med PG´n till arb för högtrycks tvätt, för att skydda packningsytorna när den transporteras och på golvet i tvätthallen
skruvar jag dit dessa små träbitar

 

 

 
High clutch trumman har blivit slipad
Trodde först den skulle bli svarvad , men icke ... min kontakt på stor mekanisk verkstad sade att den slipar vi
Fick även veta på ett telefonsamtal då den var uppsatt att den slog 0,20 mm, två tiondelar
Tydligen var den inte tillverkad med bättre precision än så ...
Ska vi fixa det ? jag svarade ja, dom utgick från lagerläget i mitten :)
Den är slipad så lite det går, den nya ytan blev superfin = mera area som bandet kan greppa i

Funktionen i lådan är följande

Ettan = "broms" bandet är i ingrepp, ingen annat

Tvåan = ( direkt genom lådan ) High clutch är i ingrepp, inget annat, denna sitter inuti trumman på bilden

Backen = reverse clutch är i ingrepp, inget annat , denna sitter längst bak i lådan

Beroende på var lådan har suttit från början skiljer antal lameller i varje kopplingspaket
En 60tals Nova med fyrcylindrig motor hade få lameller
En PG som satt original monterad bakom en 427" hade flest lammeller
Ni vet väl att alu PG även monterades i Corvetten , sportigt med två vxl ... NOT


 


Ny alukylare hemtagen från USA
--- kunde inte användas pga styrningen rattaxel ---

 


Polerar bågen och kör den plåtren bara för att det är snyggt
Får vaxa den då och då ...


En av förebilderna , dock inte den fula främre vingen

Bilderna är gamla från 80talet på Mendy Fry med sin dragrace T 27
Racekarossen är från Harwood Bodies
Motorn är en 432 BB chev med Crower mekaniskt trattsprut
Bilen kallades World fastest street rod på sent 80 tal
för den var tydligen gatreggad om man nu ska tro på det
Den gick 8.86 och 147miles / 236km
Detta Crower sprut har ju en skönt stuk med sina olika höga trattar som spretar lite åt olika håll

 

 


Jämförelser med ett proffschassi
 

 


Korta och lätta Strange Mcperson ben avsett för dragracing enbart

Tyckte bilen var trögstyrd, letade fel, såg att fjädern upptill släpade under övre fjädertallrik
Ingenting roterade som på vanlig vis ! 

Hmmm , ska det verkligen vara så här dåligt ? 
Tog mått och beräknade lite, skaffade fram två små trycklager, gjorde sen en ritning
Det blev nya svarvade övre fjädertallrikar i alu, med en stålbricka som läggs mot aluminiumet
detta är nedre lagerläget, övre lagerläget är den nya svarvade överbrickan i stål 

Genomslags gummina var föråldrade / spröda, så jag gjorde nya

Viktökningen är nog inte mer än några hundra gram per sida, och nu roterar det lätt och fint
som på "vanliga" bilar

På bilden är inte grejorna ihopsatta rätt, den gamla övre brickan ska bort helt och ersättas av den nya
Samt en popnit sitter löst i hålet där spännstiftet ska sitta
 


Kontroll av beg Autometer Monster varvräknare

Detta gjorde vi med MSD 8996, och min hjälpstartsväska, och vi kollade mina två marknadsfynd
Varvräknaren i bakgrunden visade sej ha gått med 4 cylindrig motor och visade fel, inte helt ovanligt, bara att kassera

Den som är uppkopplad hade gått till en V8 och visade rätt över hela registret
Här kollar vi så växellampan lyser på inställt varvtal

Har man ett komplett tändsystem i en bil kan man simulera att motorn går
och via ett speciell gnistgapsstift med krokodil jordning kan man även se om varvtalsstopp går i på rätt ställe
- då börjar gnistan se annorlunda ut
 

 


Detta är kasserade delar från den 502HO motor på 450hästar som jag fyndade billigt

På dessa bilder väger jag original smidd stake och smidd kolv och kolvringar samt kolvbult
Nya delar jag kommer att köpa ska INTE väga mera

Skulle dom nya delarna väga mera får min kompis på motorrenoveringsfirman borra ur och lägga i tungmetall i veven
Tidskrävande och dyrt
Skulle dom väga aningens lättare gäller bara lätthålsborrning, och det är enkelt och går fort och är billigt

 


Powerglide
Det blev en ny hubb för lamellpaketet, orginalet som sitter på axeln är sköra
Bättre att byta innan det gör sönder, blir billigare i längden ....

 


På våran tävling 2014 (  SHRA Karlstad ) Hagfors Open körde jag upp för licens, det är teori och körning
 


På samma tävling var jag fotograf på riktigt, kul att vara på plattan och i saxliften och fota ...

 


Karossförstärkning baktill

Karossen hade ingen stadga baktill , dessutom hade den ett veck som kapades upp
Här ligger karossen upp och ner och har fått 3st tunna alurör fastspända med tråd
Sen plockar jag fram polyester och matta och plastar över och det blir rakt och fint
Återstår är utvändig spackling

 


PG delar
Ingående axel i stål med TH splines som ska tåla 850hk,  kevlarband, Red Alto lammeller

 


Delar till en bakre krängningshämmare, lowbudget style
Så bilen går iväg rakt, motverkar lyft på vänster framhjul, eller snett upp i luften i starten
55cm 42mm stålrör, armarna gör jag själv
Fattas på bilden gör uniballs

Detta är egentligen ingen krängningshämmare, den är helt stel, men det fungerar bra för dragracing

 


T27an fick airride bak, för stukets skull, att lätt kunna komma lågt
Men även för att kunna hantera en låg bil lite enklare vid lastning osv

Existerande Koni Coiloverdämpare i alu blev av med fjädern och körs nu enbart som en dämpare
Denna coilover är dubbelt justerbar, bump och rebump

Det blev även nya genomslagsgummin, ska anpassa höjden på dessa när karossen är på längre fram
 

 


Det blev en MSD 6AL-2 av den nya sista generationen

MSD blev tvungna att ändra designen på själva alukroppen för att dom hade blivit kinakopierade på version 1
Ja även innehållet är nytt
Denna nya har två varvstopp, ett för burnout eller launch, ett som övervarvningsskydd
Båda är numera ställbara med två små vred

 


Trots att bilen varit körd lite på bana hade aldrig framskärmar med fotsteg suttit på bilen

Har måttat in karossen mot chassit och för bästa passform mot bakdäcken kom nu karossen bak 30-40mm

Efter att ha tittat på dom syskonbilarna som byggdes samtidigt hade dom en utgjutning för att täcka rören upp
till Strange McPerson benen, jag gjorde samma sak

På denna bild är första gjutningen färdig, återstår är invändig förstärkningsgjutning och finkapning
Sen slipning innan spackling

 


Provlastar  min lilla 1300kg kärra
Den lastar lagligt 930kg och det ska räcka
Några få cm över på varje sida bak ...



Och provar nya winschen med nytt winsch fäste
Det nya fästet väger nog 5kg mindre än det som satt fastsvetsat på kärran
Detta nya sätts på när Race T27an ska lastas, sitter med tre bult som man drar för hand, fungerar mkt bra

Winschen är Julas stora med två utvxl, en 12:1 och var det 4:1
Jag fick på 20 meter wire av den grövre modellen

Motorn som sitter i här är en std 454 jag har som kommer att användas för att reda ut själva bilen
Detta i något industriområde här till våren, kolla bromsar, el, linelock, rpm stopp, elfläkt osv

 


Kommande projekt  "depåmoppe"

Antingen så får den 120cc Kina fiddy fyrtakt, eller femväxlad Zundappmotor
Bakhjulen är JuniorDragster med slicks
Jag behöver tips på framhjul, smal fin aluminiumfälg med svart smalt däck, höjd ca 30cm (25-35cm )

Jag bygger nog två, har två bakhjul, en blir med elmotor, vill även ha tips på elmotor till 25km/ tim

Tanken är att den ska få en "dragkrok" eller ögla från bakaxeln och ut bak för att kunna dra tillbaka min
dragrace Roadster om det skulle behövas, eller runt i stora depåer om man nu vill det

Ska inte bli nåra moppar eller trikar som tar stor plats, det ska bli små gopeder eller vad dom heter,
pga av att motorn är så stor kommer det demonterbara fotplattor på sidorna, styret ska kunna gå att sticka ner och fälla bak
 


Plockade nyss isär ytterligare två gamla alu PG´s för att kolla delar ( PG är billiga som defekta )
Fixade fram ett 10 tal bra stabila plast lådor att lägga alla dom olika delarna i
Dvs ordning och reda, då brukar det bli bra

Fick standard turbiner över, alltid undrat hur tusan det fungerar inuti

Nyfikenheten fick mej att offra en genom ett brutalt uppkap runt om för att ha den som studie
Dom röda fläckarna är rost efter tvätten, men hur tusan har den röda färgen kommit in där ?
Samma kulör som Chevas motorer har

 


Instrumentbräda
Bockade till en plåt durkaluminium av den tunna lätta modellen, med en mjuk rund radie
Tanken är om man skulle rulla och ifall mina ben slår i brädan utan kontroll öppåt
Ja då har jag en plåt som är 5-6cm bred istället för bara plåtens tjocklek
Det gäller att tänka lite säkerhet i detaljerna om det går

Själva mätarna sätts fast stumma i brädan, även MotoMeter 5 tums varvräknaren
Sen hängs hela brädan gummiupphängd för att minska vibbar och skak

Denna lackas mattsvart senare

 


Har gjutit upp en ny framdel på framskärmarna anpassad för rörchassit,
nu var det lite invändig förstärkning som behövdes,
nu återstår kantkapning och lite finslipning , sen blir det lackförberedelser
 


USA Import
Tar hem i kompisens container numera för att ha råd att hålla på ...

 


Svetsar i "weldbungs" i Borla dragster replica headers / dämparna
Detta för att kunna mäta lambdavärden under körning

Sätter nån liten filmkamera på bågen som filmar körningen
Jag ska montera lambdamätaren så kameran även filmar denna mätare synligt

Under körning har man inte tid och titta så det får bli på filmen i efterhand

Vid svetsningen skruvar jag i en beg gammal "vanlig" sond så inte gängan slår sej

 


Kollar placering av mätarna på denna bild, brädan är av mkt tunn durk alu
Brädan är inte stor, det är bilen som är liten ...

Efter denna bild fotades blev det ett 5" hål för monster MotoMeter RPM mätaren
Samt 6st 52mm hål, varav fyra ska användas till att börja med
Oljetryck motor, samt STOR lampa med givare på --- Light On: Below 20 psi --- 1,4kg
PG låda oljetemp
Motorvatten temp
Voltmeter

Mätarna sitter stumt i den tunna durk-aluminiumplåten
Men hela brädan är gummiupphängd i fyra gummin med M6 gänga, den kommer att sitta fast med kupolmuttrar

Rattnavet är Strange Quick Release för att lätt kunna komma i och ur bilen
 


Instrumentbräda klar för lack

Plåten ovan till höger är till lilla säkringshållaren och relän
Plåten ovan till vänster är monteringsplåt för MSD boxen, den måste sitta så den går att komma åt
Den har små vred / rattar som man justerar två olika varvstopp med en liten radiomejsel

Efter att denna bild blev fotad slipade jag av framsidorna med skotteduk

Plåten är den tunna som är 1,5mm tjock på den plana delen
Hålen för gummigenoförningarna gjordes med ett DEFA borr
Alltså avsett för att borra hål i stötfångare eller dyligt för motorvärmarkontakt
 



Jag valde XLR kontakter till Linelock och Transbrake
Brukar kalla dom för mickrofonkontakter sen tiden då jag spelade i nåra rockband
Små fina robusta låsbara grejsaker detta ...

Dom ska sitta nertill på brädan nära ratten, sen spiralkablar från dessa XLR kontakter och ut till
tryckströmbrytare på / i ratten ...



Svarvat dornar / pressverktyg till alla bussningarna i en PG låda

 


Lowtech brädan på plats
Säkringshållaren på vinkelplåten  till höger
Varningslamporna lyser inte, det var blixten som gjorde så det såg ut så

 


Torpedvägg
I svartplåt enligt SBF´s reglemente för DR bil

På denna bild är den halvklar
Har lånat en sickmaskin som jag ska ha till plåten på torpedvägg och växellåds golvet
Motorn är min 454, nu får den vara mockup i denna T27a

 


En dragrace bil är inte bara en bil
För att köra den behövs säkra godkända kläder också
Tror jag har allt som behövs nu ...

 


Rengjort blocket med diverse roterade stålborstar och annat
Samt fått på lite CA primer
 


 Nyborrat 502HO block till 4.500" hos Halvardsson Racing i Torsby
Nu 509" eller 8,340cc

Enligt Halvardsson så var detta GM 502HO block i högnickel utförande
Starkt och bra men tydligen aningens svårare att bearbeta jämfört med vanliga blötjärns block

 


Blästrat järn 502HO topparna
Passade på att bygga tändkabelhållare till 32 "gat" roadstern samtidigt

Stoppar i såndär emballage mjukisplast i kanalerna för att skydda styrningar och ventilsäten
Kåporna är några jag har bara när jag blästrar bigblock järntoppar
Några gamla stift drar jag också i samt bult i dom gängor jag ska använda
 


Krängningshämmararm

Ritad av Masse Engineering i Karlstad

 

 

På juluppehållet 2015 slipades och spacklades karossdelarna
Sen blev det lack den 3 januari 2016

 

 


Home